چکیده :

با ورود سرویس پیام کوتاه در مرداد ماه 1381 به ایران، تحولی بنیادی در عصر ارتباطات ملی و مردمی صورت گرفت. این سرویس یکی از پرکاربردترین و جذاب¬ترین سرویس¬های ارتباطی است که توجّه قشرهای مختلف را در مناسبت¬ها و مراسم¬ها به خود جلب کرده است. مجلات و نشریات و نیز سایت¬های مختلفی هستند که کار خویش را به انتشار پیامک جهت استفاده عموم اختصاص داده اند.مقاله حاضر برآنست با استفاده از روش تحلیلی- آماری به بررسی ساختاری و محتوایی پیامک در شماره 74 مجله فرهنگی پیام آرا پرداخته و با بیان نمونه¬هایی از هریک به تحلیل و تبیین مسأله بپردازد. دو سؤال اساسی که ما در پی پاسخ بدان ها هستیم عبارتند از: پیامک تا چه میزان از نُرم ادبی پیروی می¬کند؟ و اصولاً کدام نوع از پیامک¬ها طرفداران بیشتری دارند؟ نتایج پژوهش نشان می¬دهد که درصد بالایی از پیامک¬ها یعنی 8/91 درصد، از نُرم ادبی پیروی کرده و تنها 2/8 درصد آنها از این نُرم دور بوده است. پیامک¬های عاشقانه نیز با بسامد 2/ 25 درصد بیشترین طرفدار را داشته و متأسفانه تنها 3/ 4 درصد از پیامک¬ها به مسائل عرفانی و مذهبی پرداخته¬اند

کلید واژگان :

ساختار، محتوا، پیامک ، نُرم ادبی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک