چکیده :

هدف از پژوهش حاضر بررسی و مقایسه خدمات آنلاین و بازاریابی تحت وب در باشگاه های فوتبال ایران، آلمان و انگلستان بود. روش تحقیق توصیفی- تحلیل بود. جامعه آماری شامل وب سایت های رسمی باشگاه های فوتبال لیگ برتر ایران (16 تیم)، بوندسلیگای آلمان (18 تیم) و لیگ برتر انگلیس (20 تیم) در فصل 2015-2014 بود. نمونه به صورت تمام شمار و شامل 54 وب سایت بود. ابزار تحقیق چک لیست محقق ساخته ای بود که روایی آن به تایید متخصصان مدیریت ورزشی رسید، و پایایی آن از طریق پایایی مصححان بدست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی (درصد، میانگین، انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (k-s، ضریب همبستگی اسپیرمن و فریدمن) استفاده شد. نتایج نشان داد که وب سایت باشگاه های ایران پایین ترین میانگین (37/9) را در زمینه ارائه خدمات آنلاین و بازاریابی تحت وب (43/1) در مقایسه با باشگاه های آلمان و انگلیس داشتند. مهمترین نقاط قوت و ضعف لیگ برتر ایران در این زمینه نیز مشخص گردید. همچنین باشگاه ملوان در زمینه ارائه خدمات آنلاین بالاترین میانگین رتبه ای (40/11) و تراکتورسازی در زمینه بازاریابی تحت وب بالاترین میانگین رتبه ای (67/11) را داشتند. همچنین بین میزان خدمات آنلاین ارائه شده و بازاریابی تحت وب تنها در میان لیگ برتر انگلستان ارتباط معناداری وجود داشت. نتیجه گیری می شود که باشگاه های فوتبال ایران باید تلاش بیشتری در زمینه بازاریابی و خدمات آنلاین انجام دهند تا فاصله بین خود با کشورهای اروپایی را کاهش دهند.

کلید واژگان :

بازاریابی، اینترنت، فوتبال، باشگاه.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک