چکیده :

هدف پژوهش حاضر مطالعه رابطه بین سبک رهبري توزیعشده با اثربخشی سازمانی مدارس متوسطه شهر همدان است که از روش همبستگی استفاده شد. جامعه آماري کلیۀ دبیران مدارس متوسطه دولتی شهر همدان در سال 1393 است. با استفاده از نمونهگیري تصادفی طبقهاي و بر اساس جدول کرجسی و مورگان تعداد 335 نفر انتخاب شدند. براي گردآوري دادههاي مورد نیاز از پرسشنامههاي استاندارد سبک رهبري توزیعشده و اثربخشی سازمانی مدارس استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده - یکطرفه، همبستگی پیرسون، t ها، از روشهاي آمار توصیفی و آمار استنباطی همچون کالموگروف- اسمیرونوف، آزمون تحلیل واریانس یکطرفه و تحلیل رگرسیون گام به گام استفاده شد. نتایج نشان داد که وضعیت رهبري توزیعشده و اثربخشی سازمانی مدارس متوسطه بالاتر از حد متوسط ( 3) است. بین سبک رهبري توزیعی مدیران، با اثربخشی سازمانی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین، مؤلفۀ توسعه حرفهاي بیشترین تأثیر را براي اثربخشی سازمانی دارد.

کلید واژگان :

مدارس متوسطه شهر همدان، سبک رهبري توزیعشده، اثربخشی سازمانی.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک