چکیده :

امروزه رابطه صنعت و دانشگاه با گسترش عواملی از جمله جهانی سازي، رشد روزافزون رقابت در سطح بینالمللی و تغییرات سریع فناوري، به سوي توسعه سریع بازار دانش، تغییر کرده است و دولتها باید سعی کنند تا به منظور افزایش نوآوري، کارایی و ایجاد ثروت، بصورتی فعال با دانشگاهها و صنعت همکاريها و تعاملات بین سازمانی داشته باشند. اینگونه همکاريها و تعاملات بین سازمانی میتواند مزایاي زیادي نظیر توسعه کشور، کاهش هزینهها، دانش بیشتر و عمیقتر و غیره را به همراه داشته باشند. در واقع چنانچه فعالیتهاي همکاري و ارتباط میان دانشگاهها وسازمانها بدرستی و بگونهاي اثربخش مدیریت شوند، منافع حاصله نیز حداکثر خواهند بود. عوامل مختلفی بر تعاملات و همکاريهاي بین سازمانی میان دانشگاه، دولت و صنعت تأثیر دارند. وجود همکاريهاي بین سازمانی میان دانشگاه، دولت و صنعت زمانی ممکن و اثربخش خواهد بود که تمام افراد به زبانی مشترك با هم ارتباط برقرار کنند. دانشگاهها عمدتاً با زبان گسترش مرزهاي دانش و صنایع با زبان زمان و هزینه سخن مىگویند. این عدم هم زبانی امکان تعامل و همکاري مؤثر آنها با یکدیگر را کاهش میدهد. و از طرفی دیگر با ایجاد مفاهمه از طریق خودگشودگی طرفین میتوان میزان آگاهی دانشگاه و صنعت را از یکدیگر افزایش داد و در تعامل باهم سازنده تر و اثربخش تر ظاهر شوند. در این فرایند اگر فقط یک طرف اقدام به خودگشودگی نماید و دیگري آن را انجام ندهد ارتباط بخوبی برقرار نمی شود.

کلید واژگان :

ارتباط صنعت و دانشگاه، مراکز تحقیقی، خودگشودگی، مفاهمه.



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک