چکیده :

واکنش سریع به نیازهای مشتریان، شرایط رقابتی بسیار سخت در بازار و افزایش سطح تحولات محیطی، مسائلی است که امروزه سازمان‌ها با آن روبه‌رو هستند و بی‌توجهی به خواسته‌های مشتریان، سبب خارج شدن شرکت‌ها از بازار رقابت می‌شود. باوجود پیچیدگی‌های رقابتی، مدیریت زنجیرهٔ تأمین به موضوعی حیاتی و تأثیرگذار مبدل گشته‌اند. از سوی دیگر، سرمایهٔ اجتماعی از مفاهیم نوینی است که نقش بسیار مهم‌تری نسبت به سرمایه فیزیکی و انسانی در سازمان‌ها و جوامع ایفا می‌کند. مفهوم سرمایهٔ اجتماعی به پیوندها، و ارتباطات میان اعضای یک شبکه به‌عنوان منبع باارزش اشاره دارد، و با خلق هنجارها و اعتماد متقابل موجب تحقق اهداف اعضاء می‌شود. بر این اساس، تحقیق حاضر باهدف بررسی نقش سرمایه اجتماعی در یکپارچگی زنجیره تأمین انجام شد. پژوهش حاضر ازنظر هدف، تحقیقی کاربردی است و ازنظر شیوه گردآوری اطلاعات توصیفی و از نوع پیمایشی است. از حیث ارتباط بین متغیرهای تحقیق از نوع همبستگی و به‌طور مشخص مبتنی بر مدل‌سازی معادله ساختاری می‌باشد. هم‌چنین به لحاظ زمانی نیز تحقیق از نوع تحقیقات مقطعی می‌باشد. در این پژوهش جامعهٔ آماری کارکنان خودرو دیزل وابسته به ایران‌خودرو به تعداد 460 نفر بودند که تعداد 210 نفر از آن‌ها بر اساس جدول مورگان انتخاب شدند. روش جمع‌آوری داده از نوع میدانی است که جهت گردآوری اطلاعات مربوط به یکپارچگی زنجیره تأمین از پرسشنامه فلاین و همکاران (2010) با 18 گویه و سرمایه اجتماعی برگرفته از مطالعات فضلی و هوشنگی (1393) استفاده گردید. مقیاس اندازه‌گیری متغیرها به‌صورت مقوله‌ای و بر اساس طیف پنج مقیاس لیکرت است. یافته‌های تحقیق نشان داد سرمایه اجتماعی تأثیر مثبتی بر یکپارچگی زنجیره تأمین دارد. همچنین ابعاد ارتباطی و ساختاری بر یکپارچگی زنجیره تأمین مؤثر است و بعد شناختی در سازمان تأثیری بر یکپارچگی زنجیره تأمین ندارد. .

کلید واژگان :

سرمایه اجتماعی، ارتباطی، شناختی، ساختاری، یکپارچگی زنجیره تامین



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک