چکیده :

دنیای کسب و کار امروز، عرصه برپایی سازمانهای دانش محور است. در این اقتصاد دانش محور، عواملی نظیر درآمد، سودآوری و دارایی تنها بخشی از موفقیت سازمان را بازتاب کرده و ثروت واقعی سازمانها، جذب و بهره برداری از نیروی انسانی متخصص و برتر، دانش و مهارت های این افراد، فرآیندها و رویه های داخلی، فرهنگ درون سازمانی، شهرت و خوشنامی در نزد مشتریان و ذینفعان، و به بیان دیگر دارائی های نامشهود و سرمایه فکری است. از آنجا که این دسته از سرمایه های سازمانی در ترازنامه انعکاس نیافته و در عین حال بر عملکرد، ارزش و سودآوری تاثیرات چشمگیری دارند، نیازمند توجه، تخصیص منابع و تاکید روزافزون مدیریت عالی سازمانها می باشد. برای این منظور شرکت ها و سازمانها در ابتدا باید این عوامل را شناسایی کنند. در مقاله حاضر ابتدا به بررسی ادبیات موضوع پرداخته و با اتکا به نتایج حاصله از این تحقیقات به شباهت هایی از جمله نقش سرمایه فکری در عملکرد شرکتها، مدل استفاده شده در تحقیقات و تفاوت هایی از جمله دیدگاههای متفاوت از عملکرد، ارائه روش های جدید برای سنجش سرمایه فکری و ارائه طبقه بندی ها و اجزا های مختلف برای سرمایه فکری اشاره شده است و پس از این بررسی ها به توضیح و تفسیر هر یک از شباهت ها و تفاوت ها پرداخته و در پایان با استفاده از این نتایج به ارائه پیشنهادات کاربردی پرداخته شد.

کلید واژگان :

تئوریکی- تجربی- سرمایه فکری- عملکرد – شرکت ها



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک