چکیده :

يكي از شاخه هاي اصلي كارآفريني، كارآفريني در سازمان است كه بدون شك سهم چشم گيري در توفيق و تعالي سازمان ها دارد. بسیاری از سیاست های سازمانها که برای توسعه کارآفرینی تدوین می گردد با فن آوری اطلاعات و ارتباطات مرتبط است، از سوی دیگر از دید دانشمندان علوم اجتماعی کارآفرینی فرآیندی است که در شبکه متغییر از روابط اجتماعی واقع شده است. از این رو هدف این مقاله بررسی تاثیر فن آوری اطلاعات و ارتباطات و سرمایه اجتماعی بر روی گرایش به کارآفرینی سازمانی است. تحقیق حاضر از لحاظ هدف از نوع کاربردی و از از لحاظ روش توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل 326 نفر از کارکنان شرکت البرز دارو بودند. نمونه آماری این پژوهش 181نفر بودند که به صورت تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. جهت گرد آوری داده ها از ابزار پرسشنامه استفاده شده است که که پایایی آنها از طریق آزمون آلفای کرونباخ و روایی آن توسط اساتید دانشگاهی تایید گشته است. نتایج حاصل از آزمون فرضیات توسط آزمون رگرسیون خطی نشان داد که متغییر ICT بر سرمایه اجتماعی و متغییر های ICT و سرمایه اجتماعی بر گرایش به کارآفرینی سازمانی تاثیر مثبت دارد، همچنین فناوری اطلاعات و ارتباطات می تواند به عنوان متغییر میانجی اثر مثبت سرمایه اجتماعی بر گرایش به کارآفرینی سازمانی افزایش دهد.

کلید واژگان :

فن آوری اطلاعات و ارتباطات، سرمایه اجتماعی، کارآفرینی،کارآفرینی سازمانی، شرکت البرز دارو



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک