چکیده : تنوع و پیچیدگی اداره سازمانها مدیران را با مشکلات و مسائل خاصی روبرو ساخته است ، در این میان مشکلات مرتبط با حوزه های منابع انسانی از جمله موضوعات مشترک در تمامی سازمانها می باشد . مدیران همواره به دنبال کارکنانی هستند که رضایت شغلی داشته و با حداکثر بهره وری عمل کنند چرا که نیروی متخصص و ماهری كه فراتر از وظايف تكليفي خود عمل نمايند ، موفقيت سازمان را رقم می¬زند . در واقع سازمانی که منابع انسانی ماهر و توانمند دارد رفتار شهروندی سازماني در آنجا متبلور می شود چرا که کارکنان در این نوع رفتار عادت دارند فراتر از نقش، وظايف سازماني و شرح شغل عمل نمایند . يك شهروند سازماني به دنبال اين نيست كه با رفتارهاي شايسته اش پاداش هاي سازماني دریافت نماید . در واقع ريشه اين رفتارها در، از خود گذشتگي شغلي نهفته است. عوامل متعددی در شکل گیری این رفتار نقش دارند، سازمانها پيوسته در جستجوي شيو ه هاي جديدي براي حداكثر كردن عملكرد و تلاش كاركنان شان هستند. شرايط كاملاً متحول و حاكم بر سازمان ها، افزايش رقابت و لزوم اثر بخشي آنها در چنين شرايطي، نياز آنها را به نسل ارزشمندي از كاركنان آشكار مي كند؛ نسلي كه از آنها به عنوان (سربازان سازماني) ياد مي شود . در این مقاله سعی بر این است که رضایت شغلی کارکنان و رابطه آن با رفتار شهروندی فردمحور سازمانی مورد بررسی قرار گیرد . با بررسی و مرور مقالات و پژوهش های که در این زمینه شده است و همچنین تجارب شغلی استفاده درست مدیران از این رابطه می تواند در موفقیت سازمان نقش موثري داشته باشد .
کلید واژگان :رفتار شهروندي سازماني، سازمان، رضايت شغلي ، رفتار شهروندي فرد محور ، رفتار شهروندي سازمان محور
ارزش ریالی : 300000 ریال
با پرداخت الکترونیک
جزئیات مقاله
- کد شناسه : 6142010499672455
- سال انتشار : 1393
- نوع مقاله : مقاله کامل پذیرفته شده در کنفرانس ها
- زبان : فارسی
- محل پذیرش : كنفرانس ملي جايگاه مديريت و حسابداري در دنياي نوين كسب و كار...
- برگزار کنندگان : دانشگاه آزاد اسلامي گرگان - واحد علي ابادكتول
- تاریخ ثبت : 1393/10/11 13:06:36
- ثبت کننده : پرستو نجفي خواه
- تعداد بازدید : 317
- تعداد فروش : 0