چکیده :

چکیده : تنوع و پیچیدگی اداره سازمانها مدیران را با مشکلات و مسائل خاصی روبرو ساخته است ، در این میان مشکلات مرتبط با حوزه های منابع انسانی از جمله موضوعات مشترک در تمامی سازمانها می باشد . مدیران همواره به دنبال کارکنانی هستند که رضایت شغلی داشته و با حداکثر بهره وری عمل کنند چرا که نیروی متخصص و ماهری كه فراتر از وظايف تكليفي خود عمل نمايند ، موفقيت سازمان را رقم می¬زند . در واقع سازمانی که منابع انسانی ماهر و توانمند دارد رفتار شهروندی سازماني در آنجا متبلور می شود چرا که کارکنان در این نوع رفتار عادت دارند فراتر از نقش، وظايف سازماني و شرح شغل عمل نمایند . يك شهروند سازماني به دنبال اين نيست كه با رفتارهاي شايسته اش پاداش هاي سازماني دریافت نماید . در واقع ريشه اين رفتارها در، از خود گذشتگي شغلي نهفته است. عوامل متعددی در شکل گیری این رفتار نقش دارند، سازمانها پيوسته در جستجوي شيو ه هاي جديدي براي حداكثر كردن عملكرد و تلاش كاركنان شان هستند. شرايط كاملاً متحول و حاكم بر سازمان ها، افزايش رقابت و لزوم اثر بخشي آنها در چنين شرايطي، نياز آنها را به نسل ارزشمندي از كاركنان آشكار مي كند؛ نسلي كه از آنها به عنوان (سربازان سازماني) ياد مي شود . در این مقاله سعی بر این است که رضایت شغلی کارکنان و رابطه آن با رفتار شهروندی فردمحور سازمانی مورد بررسی قرار گیرد . با بررسی و مرور مقالات و پژوهش های که در این زمینه شده است و همچنین تجارب شغلی استفاده درست مدیران از این رابطه می تواند در موفقیت سازمان نقش موثري داشته باشد .

کلید واژگان :

رفتار شهروندي سازماني، سازمان، رضايت شغلي ، رفتار شهروندي فرد محور ، رفتار شهروندي سازمان محور



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک