چکیده :

امروزه، دانش به عنوان سرمایه حیاتی و منبع استراتژیک بالقوه برای شرکت های معاصر مبدل شده است. با پیدایش اقتصاد دانش محور آگاهی از چگونگی مدیریت و یکپارچه سازی موثر منابع دانشی به منظور بقا و حفظ مزیت رقابتی اهمیت بسزایی دارد. بنابراین سازمان ها نيازمند ارزيابي پروژه های دانشی خود و ايجاد اصلاحات و تعيين ميزان پيشرفت در حين پياده سازي آن مي باشند . بدين منظور امروزه در دنيا از مدل هاي ارزيابي بلوغ مدیریت دانش استفاده مي شود تا سطح بلوغ مدیریت دانش تعيين گردد و علاوه بر آن راهكارهايي براي ارتقاي سطح بلوغ ارائه گردد. ارزيابي بلوغ، مي تواند از هدر رفتن وقت و زمان سازمان جلوگيري كرده و روند پيشرفت پروژه مدیریت دانش را نيز نمايان سازد.. مدل های بلوغ به عنوان ابزاری توانمند جهت بهبود و تسریع پیاده سازی مدیریت دانش می باشند. مدل بلوغ مدیریت دانش یک ادراک مشترک برای کل سازمان فراهم می سازد. با استفاده از مدل بلوغ مدیریت دانش سازمان قادر خواهد بود موقعیت فعلی خود را آشکار سازد و تنها در این صورت است که می تواند یک بصیرت کامل نسبت به ابتکارات دانشی ایجاد نماید و برای رسیدن به موقعیت مطلوب برنامه عملی لازم را تعریف نماید در اين مقاله در نظر است با ارایه شاخص ها و معیارهای پیشنهادی مرتبط با مدیریت دانش،زمینه را برای ارتقای مدل بلوغ مدیریت دانش و افزایش بهره وری به تبع آن در سازمان فراهم نمود. نتایج حاکی از آن است که بهره گيري سازمانها از نقشه راه مدیریت دانش ؛اطلاع رسانی و آگاهی مدیران ارشد از نقشه ترسیم مدیریت دانش ؛برخورداری سازمان از کارگروه مدیریت دانش ؛تعهد و حمایت مدیران ارشد ؛ و...می تواند در شمار گویه ها و مولفه های مدیریت دانش قلمداد گردد.

کلید واژگان :

مديريت دانش، معیارها و شاخص های مديريت دانش، مدل های مدیریت دانش، بلوغ مديريت دانش، سازمان.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک