چکیده :

امروزه یکی از عاملهای کلیدی در بهبود فرایندهای کسب و کار و کلید موفقت سازمانها، توسعه سرمایه فکری سازمان ها است، چرا که یکی از مهمترین وظایف مدیریت سرمایه فکری، شکل دهی به فرایندهای ایجاد و تحصیل ارزش از دانش است. بر این اساس این پژوهش به بررسی سرمایه فکری در بین کارکنان پرستاری میپردازد. جامعه آماری شامل کارکنان پرستاری بیمارستان تامین اجتماعی زاهدان میباشد، که )231 نفر( از این افراد به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شده بودند به پرسشنامه سرمایه فکری جواب دادند. پایایی پرسشنامه ها از طریق آلفای کرنباخ مورد تایید قرار گرفت، همچنین پرسشنامهها با روایی محتوایی باال تهیه شدند. دادههای بدست آمده با استفاده از نرم- افزار Spss و آزمونهای t، همبستگی پیرسون و فریدمن مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که اوال سرمایه فکری و مولفههایش )سرمایه انسانی، سرمایه ساختاری و سرمایه مشتری( در وضعیت مطلوبی به سر میبرند، ثانیا تمامی روابط بین سرمایه فکری و عناصرش مثبت معنادار میباشد و در 2 انتها با توجه به نظرات پاسخ دهندگان عناصر سرمایه فکری دارای اهمیت یکسان نمیباشد و سرمایه انسانی در باالترین اولویت قرار داد. بر اساس یافتهها و روابط بین متغیرهای تحقیق، سرمایه فکری و عناصرش دارای اهمیت باالیی میباشند، بنابراین باید در تجزیه و تحلیلهای سازمانی، مدیران و مجریان سیستم بهداشتی باید این متغیرها را مد نظر قرار دهند.

کلید واژگان :

سرمایه فکری، توانمند سازی روانشناختی و کیفیت زندگی کاری



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک