چکیده :

در دهه های اخیر رشد و توسعه صنعت گردشگری و اتخاذ آن به عنوان یکی از فعالیت های عمده اقتصادی از طرف کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه و رقابت مقاصد عمده گردشگری در جهت جذب گردشگران، برنامه ریزان را بر آن داشته تا برای افزایش درآمدهای حاصل از فعالیت¬های گردشگری به دو مقوله مهم توجه نمایند: اول افزایش رضایت گردشگران و ارتقای لذت و کیفیت تجربه گردشگری و دوم، تلاش در جهت حفظ منافع جوامع میزبان. اما مسلماً این کار بدون شناسایی عوامل تأثیرگذار، برنامه¬ریز ی و مدیریت استراتژیک امکان پذیر نخواهد بود. در این راستا شهر آشخانه در ورودی غربی استان خراسان شمالی قرار دارد و امکان توسعه و جذب گردشگر را دارا است. بنابراین هدف این پژوهش، شناخت نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید گردشگری در شهر آشخانه می¬¬باشد. برای تحقق این هدف، با روش توصیفی – تحلیلی و با استفاده از مدل سوات به برررسی این عوامل پرداخته شده و نتایج نشانگر آن است که، وجود پارک لاله در ورودی شهر، پاکیزگی هوا و آرامش شهر نسبت به شهرهای بزرگ و وجود موسیقی سنتی به ترتیب با 27/0، 15/0 و 14/0 درصد وزن مهم¬ترین نقاط قوت و کمبود تأسیسات اقامتی و کمبود نیروهای متخصص و مجرب در زمینه گردشگری در بخش ها، سازمان¬ها و نهادهای مسئول با 16/0 و 14/0 درصد مهم¬ترین نقاط ضعف، قرار گرفتن در مسیر جاده پر تردد مشهد به تهران با 24/0 مهمترین نقطه فرصت و آشنایی اندک گردشگران با جاذبه های شهر آشخانه و محرومیت شدید شهر در همه ابعاد با 36/0 و 24/0 درصد مهم¬ترین نقاط تهدید توسعه گردشگری شهر آشخانه هستند.

کلید واژگان :

گردشگری شهری، مدلswot، راهبردها، شهر آشخانه



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک