هدف از این نوشتار بیان اثرات مدیریت دانش محور بخشهای تحقیقاتی، پژوهشی و آموزشیِ مراکز علمی برای تجاریسازی دانشهای دستیافته است. مدیریت علمی نوین در حقیقت اشاره به این دارد که نتایج و دستاوردهای نظری علوم و فنون به مرحلهی کاربردی، تولید و مصرفی هدایت شوند. به عبارت دیگر در قدمی فراتر از کاربردی شدن کارآمد نتایج نظری در صنعت، هدف اصلی این است که بتوان به نوعی مدیریت دانش محور را ارایه داد که در بعد تجاریسازی و رسیدن به سوددهی و درآمدزایی نیز از نتایج نظری و کاربردی علومپایه و علوم مهندسی بهره جست. از این رو ارتقاء سطح کیفیت تولیدات در صنعت مدرن و حرکت در مسیر توسعهی پایدار، مستقیما وابسته به اثرات بلند مدت و کلان در مدیریت برنامهها و طرحهای علوم و فنون پایه در صنعت و تجارت است. به همین دلیل چرخهی علوم و تجارت همواره وابسته به هم و تنیده در یکدیگر هستند. اگر چه در کشورهای در حال توسعه و کم توسعه، مدیریت دانش محور و راهبردی کاملا علمی و زیرساختی در پیوستگی تحقیقات و انجام پروژههای علمی چندان به چشم نمیخورد؛ اما با این وجود نسبت به گسترش نوآوری و فناوری کاربردی و تجاریسازی مستقیم و بیواسطه باید سعی و فرهنگسازی علمی نمود. تلاش برای رسیدن و دستیابی به تحولات بهینه در سطح کلان تحقیقاتی، پژوهشی و تجاریسازی علوم، در حقیقت انگیزهی محققین و پژوهشگران را با قدرت بیشتری به سمت تحقیقات مدرن و بومیسازی فناوریهای جدید میکشاند. به همین دلیل در فرهنگسازی دانش محور تحقیقات نظری با هدف تجاریسازی علوم، توجه به مفاهیم گسترش مدیریت دانش بنیان در الویت قرار میگیرد. لذا در این مقاله به طور مختصر راهبردهای مدیریتی دانش محور را با هدف نیل به توسعهی پایدار و تجاریسازی بهینهی علوم نظری را در صنعت و فناوری بررسی مینماییم.
کلید واژگان :نوآوری، مدیریت دانش محور، توسعهی پایدار.
ارزش ریالی : 500000 ریال
با پرداخت الکترونیک
جزئیات مقاله
- کد شناسه : 6142136545264005
- سال انتشار : 1393
- نوع مقاله : مقاله کامل پذیرفته شده در کنفرانس ها
- زبان : فارسی
- محل پذیرش : کنفرانس بین المللی مدیریت و اقتصاد( توسعه و تعالی کسب و کار)، 26 آذر 1393،
- برگزار کنندگان : انجمن مدیریت اجرایی ایران.
- تاریخ ثبت : 1393/10/26 03:14:12
- ثبت کننده : آرزو جهانشیر
- تعداد بازدید : 367
- تعداد فروش : 0