چکیده :

مقدمه: هدف از تحقیق حاضر بررسی اثر طرح ملی طناورز (طناب زنی) بر فشار روانی دانش آموزان پسر چهارم ابتدایی شهرستان پیرانشهر بوده است. منظور از فشارهاي روانی مجموعه واکنش هاي غیراختصاصی ارگانیسم در مقابله و مواجهه با هر عاملی که می باید با آن رودرو شود می باشد، در کنترل فشار روانی عوامل متعددي از جمله مشارکت ورزشی مؤثر است. روش: این تحقیق با شیوه نیمه تجربی و پرسشنامه با استفاده از طرح پیش آزمون – پس آزمون با دو گروه کنترل و آزمایش انجام گردید. براي انجام تحقیق آزمودنی هاي گروه کنترل و آزمایش هر کدام 64 نفر بودند، که گروه کنترل ، از بین دانش آموزان پسرچهارم ابتدایی که طرح ملی طناورز را برگزار نکرده بودند و گروه آزمایش از بین دانش آموزان پسر چهارم ابتدایی که از طرح ملی طناورز بهره مند بودند، به روش تصادفی ساده انتخاب گردید، سپس میزان فشار روانی آزمودنیها از طریق پرسشنامه فشار روانی و عصبی که شامل یعنی 2 جلسه در هفته و ،« شش هفته تمرین طناب » 28 سوال می باشد، مورد آزمون قرار گرفت، بعد در مرحله آزمایش متغیر مستقل بررسی گردد. در مرحله تجزیه و تحلیل داده ها و « فشار روانی » هرجلسه به مدت 20 تا 30 دقیقه اجرا گردید تا تأثیر آن بر متغیر وابسته استیودنت استفاده شد. t یافته هاي حاصل از آزمون .(p≤0/ یافته ها: نتایج نشان داد که تمرینات طناورزي برفشار روانی دانش آموزان تأثیر مثبتی داشت ( 05 بحث و نتیجه گیري: طبق نتایج بدست آمده یکی از راه هاي کاهش فشار روانی دانش آموزان، انجام فعالیت هاي ورزشی می باشد. و چون طنابزنی یک فعالیت بدنی کامل و مفرح است که بصورت انفرادي، دونفره و گروهی انجام می گیرد پس پیشنهاد می شود جهت کاهش فشار روانی دانش آموزان می توان از طرح ملی طناورز (ورزش طناب زنی) استفاده کرد

کلید واژگان :

طرح ملی طناورز، فشار روانی، واکنش هاي غیراختصاصی ارگانیسم



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک