چکیده :

در شرايط دائماً متغير و پوياي امروزي، چالش اساسي مديريت، بقاء، رشد و موفقيت در بخش صنعت و تجارت است. مديريت كيفيت جامع((TQM، فلسفه و نگرشي است به مديريت كه برمبناي آن تمامي كاركنان، مشتري‌ها و تامين‌كنندگان در جهت دستيابي به اين اهداف تلاش مي‌کنند. در مديريت كيفيت جامع، علاوه بر بقاي سازمان اهداف ديگري نيز وجود دارند كه جلب رضايت مشتري، ارائه محصولات با كيفيت بالا، پائين آوردن هزينه‌ها و سودآوري شركت از مهمترين آنها هستند. کاميابي در نيل به اين اهداف مستلزم استقرار مؤثر و كارآمد نظام مديريت كيفيت فراگيراست و استقرار اثربخش و کارآمد اين نظام در گرو درک صحيح فلسفه و اصول آن توسط مديران و کارکنان است. در محيط کيفيت جامع پارادکس‌هايي وجود دارند که درک آنها نيازمند تمرکز بر روي عناصر به وجود آورنده فرهنگ کيفيت مي باشد. تناقض هاي به وجود آمده در محيط کيفيت جامع از منابع متعددي از قبيل سعي شرکت ها براي دستيابي به اهداف چند گانه، تلاش براي برآورد نيازها و خواست هاي مشتريان به طريقي کارا و واقع بينانه، در نظر گرفتن نقش هاي وسيع براي کارکنان و روش هاي جديد ساختار دهي وظايف نشأت مي گيرند. ضمن اين که برخي از اصول مديريت کيفيت جامع، به راستي متناقض هستند.

کلید واژگان :

پارادكسها- مديريت کيفيت جامع.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک