چکیده :

اين پژوهش بمنظور بررسي چگونگي ويژگي هاي كارآفريني دانشجويان دانشگاه علمي كاربردي سازمان منطقه ويژه پارس جنوبي در عسلويه انجام گرفته است. روش پژوهش توصيفي از نوع پيمايشي و همبستگي بوده است. به همين منظور نمونه ي آماري 410 نفري از بين كليه ي دانشجويان با روش نمونه گيري طبقه بندي شده از گروه هاي آموزشي علوم پايه، علوم انساني، فني و مهندسي انتخاب شد. ابزار پژوهش پرسشنامه 30 سوالي محقق ساخته در مقياس ليكرت بود كه با توجه به ويژگي هاي نياز به موفقيت، مركز كنترل دروني، خلاقيت، تمايل به مخاطره پذيري و نياز به استقلال تهيه شد. نتايج پژوهش نشان داد كه ميانگين روحيه ي كارآفريني به طور كلي و نيز همه ي مؤلفه ها به جز مؤلفه ي مخاطره پذيري بالاتر از حد ميانگين است. همچنين بين ميانگين گروههاي آموزشي در همه ي مؤلفه ها به جز خلاقيت تفاوت وجود دارد و ميانگين هاي دانشجويان زن و مرد اگر چه در روحيه ي كارآفريني، نياز به موفقيت و نياز به استقلال تفاوت نشان داد، اما در مؤلفه هاي مركز كنترل دروني، خلاقيت و تمايل به مخاطره پذيري تفاوت معني دار نداشتند. افزون بر اين، بين پيشرفت تحصيلي و روحيه ي كارآفريني و مؤلفه هاي آن به جز خلاقيت همبستگي مثبت بدست آمد، ولي بين ميانگين دانشجويان مقطع كارشناسي و كارداني به جز در مؤلفه هاي نياز به استقلال، تمايل به مخاطره پذيري و نياز به موفقيت در ساير مؤلفه ها تفاوتي مشاهده نشد.

کلید واژگان :

كارآفريني، دانشجويان، ويژگي هاي كارآفريني، روحيه ي كارآفريني، مخاطره پذيري



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک