چکیده :

صنعت گردشگری دارای سریعترین و بیشترین رشد در صنایع جهان می‌باشد و از مهمترین منابع درآمدزایی، ایجاد اشتغال و ایجاد ثروت در بسیاری از کشورهای جهان محسوب می شود. اغلب کشورهای جهان که حداقل‌هایی را برای جذب توریست دارند اقدامات و سرمایه‌گذاری‌های فراوانی را برای رونق و توسعه‌ی صنعت توریسم انجام داده‌اند. اما کشور ایران درعین دارا بودن پتانسیل‌ بالقوه برای جذب توریست، به علت وجود مشکلات متعدد تاکنون نتوانسته است به جایگاه شایسته خود در این صنعت دست یابد. ریشه برخی از این مشکلات که گریبان‌گیر کارآفرینان و موسسات گردشگری شده است، عدم شناخت دقیق و جامع بازار این صنعت است. شناخت بازار تلاشی نظام‌مند است برای گردآوری، ضبط و ثبت اطلاعات مربوط به همه اجزای تشکیل دهنده‌ی نظام بازار مانند گردشگران بالقوه و بالفعل، وضعیت موجود در صنعت گردشگری، رقبای بالقوه و بالفعل، همکاران و صنایع مرتبط (سازمان‌ها و زیرساخت¬های تسهیلاتی و خدماتی، تبلیغاتی و مشاوره‌ای)، و سرانجام تمام عواملی محیطی (عواملی چون فرهنگ و اقتصاد) که بر نظام بازار تأثیر دارند. امروزه مدیران گردشگری کشور همانند مدیران سایر صنایع علاوه بر درگیر بودن با عوامل و مشکلات درون سازمان، نگران دگرگونی‌های عوامل برون سازمانی هستند، به همین دلیل باید بازار خود را بیش از هر زمان دیگر مورد مطاله و بررسی قرار دهند تا فرصت‌ها، تهدیدها و نقاط قوت و ضعف خود را بموقع شناسایی کرده و بتوانند بهترین استراتژی ها و راههکارها را در جهت توسعه این صنعت و نهایتا اشتغال زایی و افزایش رفاه جامعه در پیش بگیرند. در این مقاله، سعی شده است تا دیدگاه جدیدی برای کارآفرینی و رشد در صنعت گردشگری ارائه شود. رویکرد نوینی با عنوان بازارشناسی که دیدگاهی کامل و جامعی به کارشناسان و کارآفرینان در تمام صنایع مخصوصا متختصصان صنعت توریسم می‌دهد. در نهایت به فواید این رویکرد و ضرورت اهمیت آن برای رشد و توسعه توریسم در کشور تاکید خواهد شد.

کلید واژگان :

توریسم، درآمدزایی، اشتغال‌، بازارشناسی، کارآفرین



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک