چکیده :

این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین ابعاد کیفیت زندگی( عملکرد جسمی و اجتماعی، ایفای نقش جسمی و هیجانی، سلامت روانی، سرزندگی، درد بدنی و سلامت عمومی) و سطح کمال گرایی با اضطراب پیشرفت در دانش آموزان انجام شد و از نوع پژوهش های همبستگی بود.جامعه آماری این پژوهش مشتمل بر تمامی دانش آموزان دبیرستان های دولتی پسرانه شهر گرگان در مقطع متوسطه دوم که در سال تحصیلی 97-1396 مشغول به تحصیل بودند که تعداد 167 نفر به عنوان نمونه تعیین و به روش دردسترس انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری داده ها شامل، آزمون اضطراب پیشرفت تحصیلی(1960،AAT)، پرسشنامه کمال گرایی تحصیلی و پرسشنامه کیفیت زندگی( 1992،SF-36) مورد استفاده قرار گرفت. یافته ها نشان داد که کمال گرایی تحصیلی با اضطراب پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت معنادار دارد و متغیر کیفیت زندگی با اضطراب پیشرفت تحصیلی رابطه منفی معنادار دارد. نتایج این پژوهش بر ضرورت نقش باورها و رفتارهای یادگیرندگان با توجه به کیفیت تعاملی با سیستم های آموزشی تاکید نمود که می تواند تلویحات کاربردی در جهت بهبود پیشرفت تحصیلی به مشاوران و آموزندگان ارایه دهد.

کلید واژگان :

کمال گرایی تحصیلی، کیفیت زندگی، اضطراب پیشرفت، دانش آموزان



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک