چکیده :

مقدمه: اضطراب امتحان یکی از معضلات جوامع بشری است که در سالهای اخیر پایه ها و بنیان های جامعه آموزشی را تضعیف کرده است. هدف: لذا، این پژوهش شناسایی رابطه بین راهبردهای یادگیری با اضطراب امتحان دانش آموزان متوسطه بود. روش: روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل 2950 نفر از دانش آموزان متوسطه ی دوم و سوم ریاضی فیزیک شهرستان آمل بود. از بین جامعه آماری بر اساس فرمول کوکران با لحاظ 05/0 = α و مقدار خطای قابل قبول 05/0 و 25/0= p=q؛ تعداد 339 نفر دانش آموز به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب گردید که پرسشنامه برگشتی از تعداد 330 نفر قابل تحلیل بود. ابزار پژوهش، بخشی از پرسشنامه¬ی راهبردهای انگیزش برای یادگیری پینتریچ و همکاران شامل راهبردهای یادگیری و اضطراب امتحان بود. داده ها با استفاده از رگرسیون چندگانه به روش همزمان تحلیل شد. یافته ها: یافته ها نشان داد بین راهبردهای یادگیری (تکرار و مرور، بسط معنایی، خودتنظیمی، سازماندهی و تفکر انتقادی) با اضطراب امتحان دانش آموزان در سطح اطمینان 95 درصد رابطه معنی داری وجود دارد (16/0=R و 74/11= (324 و 5)F و 05/0 > P ). نتایج: می توان گفت راهبردهای یادگیری شامل تکرار و مرور، بسط معنایی، خودتنظیمی فراشناختی، سازماندهی و تفکر انتقادی توان تبیین واریانس اضطراب امتحانی داش آموزان رشته ریاضی و فیزیک را دارند.

کلید واژگان :

راهبردهای یادگیری، تکرار و مرور، تفکر انتقادی، اضطراب امتحان، دانش آموزان ریاضی و فیزک



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک