چکیده :

هدف این پژوهش بررسی تاثیر مولفه های اصلی کارآفرینی اجتماعی بر توسعه صنعت گردشگری می باشد ، تا با شناسایی و بررسی میزان تاثیر و همچنین تعیین میزان اهمیت آنها بتوان به توسعه و گسترش مطلوب صنعت گردشگری که یکی از بزرگترین و سریعترین صنایع در حال رشد است ، یاری رساند. ايده اصلي اين پژوهش بر آن است كه موثرترین مولفه کارآفرینی اجتماعی چیست و کدامیک بر صنعت گردشگری تاثیرگذاری بیشتری دارند و چگونه بر توسعه این صنعت تأثيرگذارند؟در این پژوهش دو الگوی کارآفرینی اجتماعی آستین و همکاران(2006) و کیشول و توماس لیونز(2012) بعنوان مبنای نظری پژوهش انتخاب شده اند و بر اساس آن مولفه های اصلی تحلیل و استخراج گردید. همچنین در اين پژوهش با استفاده از پرسشنامه 34 سوالي به بررسي يک نمونه86 تایی از مدیران و کارشناسان سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری، بعنوان جامعه آماري پرداخته شده است. تحلیلها با استفاده از آمار استنباطی و تکنیک تاپسیس انجام گرفته است. نتایج حاکی از آن است که مولفه های ماموریت ، فرصت،سرمایه ، افراد،خلق ایده و عوامل زمینه ای بر توسعه صنعت گردشگری تاثیرگذار می باشند و مولفه های افراد ، خلق ایده و عوامل زمینه ای به ترتیب تاثیر بیشتر و با اهمیتی بر توسعه صنعت گردشگری دارند.

کلید واژگان :

کارآفرینی، کارآفرینی اجتماعی، گردشگری، توسعه پایدار



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک