چکیده :

جهانی شدن و افزایش روز افزون شدت رقابت میان سازمان ها در دهه های اخیر باعث شده آن ها همواره به دنبال راه هایی برای کسب مزیت رقابتی و پیروزی در میدان رقابت برآیند. مدیریت دانش یکی از ابزارهای کسب مزیت رقابتی برای مدیران سازمان های کنونی به شمار می آید. تحقیقات پیشین همبستگی مثبت و معنی داری میان مدیریت دانش و عملکرد سازمانی ارائه داده اند. هدف از این پژوهش تجربی آزمون این یافته ها در ایران و بررسی رابطه میان قابلیت های مدیریت دانش و عملکرد سازمانی می باشد. شاخص های مدیریت دانش شامل قابلیت¬های فرایندی دانش (کسب دانش، تبدیل دانش، ذخیره دانش و کاربرد دانش) و قابلیت های زیربنائی دانش (فرهنگ سازمانی، ساختار سازمانی و فناوری) برگرفته از مدل مرجع گلد و دیگران (2001) می¬باشد و شاخص¬های عملکرد سازمانی نیز قدرت رقابت و نوآوری سازمان و نتایج مالی/ اقتصادی برگرفته از مدل لوپز (2005) در نظر گرفته شده است. روش پژوهش همبستگی- معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش دربرگیرنده تمامی مدیران ارشد شرکت های عضو اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی می باشد، که از این تعداد با استفاده از جدول مورگان تعداد 148 نفر برای حجم نمونه برآورد گردید. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه استاندارد بود و برای تحلیل فرضیات پژوهش از نرم افزارهای SPSSوAMOS استفاده شده است. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که هر دو مدل پژوهش دارای برازش معناداری هستند؛ همچنین نتایج تحلیل مسیر نشان داد که مؤلفه های فرهنگ سازمانی، ساختار سازمانی، کسب دانش، کاربرد دانش و حفاظت دانش دارای رابطه مستقیم و معناداری با عملکرد سازمانی می باشند.

کلید واژگان :

مدیریت دانش، قابلیت فرایندی دانش، قابلیت زیربنائی دانش، عملکرد سازمانی، معادلات ساختاری



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک