چکیده :

سازمان ها با شناخت مزیت های استراتژیک، به انتخاب استراتژی هایی متناسب با عوامل داخلی و خارجی خود، اقدام می کنند. این گزینش استراتژیک تنها با شناخت عوامل داخلی سازمان اعم از نقاط قوت و ضعف سازمان و شناخت عوامل خارجی آن اعم از فرصت ها و تهدید های محیطی میسر می شود. ماتریس SWOT، ابزاری است که نه تنها به بررسی عوامل قوت ها، ضعف ها، فرصت ها و تهدیدها را نمایان می سازد، بلکه مناسب ترین استراتژی ها را برای سازمان با در نظر گرفتن شرایط داخلی و خارجی آن شناسایی می نماید. در این مقاله، پس از تبیین برنامه ریزی استراتژیک، بررسی سیتماتیک عوامل داخلی و خارجی و ارائه مصداق هایی در سازمان ها در قالب مربعی صورت گرفت، سپس، با شناسایی نارسایی های عملکردی و نارسایی های محیطی به شناخت آسیب ها، محدودیت ها، مسائل و مزیت های رقابتی که سازمان در آینده با آن مواجه می شود، پرداخته شد. پس از ارائه دلایل، مشاهده شد که این ماتریس به تنهایی ابزار موثری برای انتخاب استراتژی های سازمان نیست، بنابر این راهکار مناسب برای حل این مسئله در انتهای مقاله ارائه شد.

کلید واژگان :

سیستماتیک، برنامه ریزی استراتژیک، فرصت، تهدید، قوت، ضعف



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک