چکیده :

نظرگاه تربیتی امام خمینی(ره) مبتنی بر اندیشه‌های قرآنی و آموزه‌های اسلامی است که ماهیت جهان را الهی و دارای مبدأ و مقصود خدایی اعلام می‌کند و حقیقت انسان را معنوی و هدف وی را نیل به قرب الهی از طریق تزکیه نفس می‌داند. امام(ره) اساس اهداف بنیادین انبیاء را تربیت انسان از راه تهذیب و تزکیه نفس می‌داند و آن را مقدم بر تعلیم می‌شمارد. امام خمینی(ره) اولاً به تعلیم و تربیت و ثانیاً به تربیت جوانان و نوجوانان اهمیت خاصی می‌دانند. با توجه به اهمیت تربیت، امام(ره) معتقد بودند که اساس عالم بر تربیت انسان است و آموزشِ تنها؛ فایده‌ای ندارد، و حتی گاهی هم مضر است، یعنی تربیت و تزکیه را مقدم بر تعلیم و آموزش می‌دانستند. ایشان معتقد بودند‌ که انسان اول باید خود و سپس دیگران را تربیت کند چرا که از کودکان امروز، دانشمندان و انسان‌های فردا درست می‌شوند. جوانان به عنوان مدار و موضوع اصلی تعلیم و تربیت، از اهمیت بسیار زیادی در نگاه امام(ره) برای تأمین رشد و توسعه معنوی و اخلاقی، علمی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور برخوردارند به گونه‌ای که ایشان برطرف شدن عقب‌ماندگی کشور و اصلاح امور مملکت را با نیروی جوانان ممکن می‌داند. امام(ره) ضمن اعتقاد به یک نظام جامع تربیتی برای پرورش صحیح و کارآمد افراد، انسان را بالفطره پاک و مبرّا از پلیدی می‌داند و معتقد است اگر نظام تعلیم و تربیت بتواند جوان را بر همان سرشت اولیه خود نگه دارد و رشد دهد، نتیجه آن، تربیت جوان متعادل و سالمی خواهد بود.

کلید واژگان :

تعلیم، تربیت، اسلام، جوانان، امام خمینی(ره)



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک