چکیده :

با توجه به نقش كارآفريني در توسعه همه جانبه كشورهاي صنعتي و پيشرفته، كشورهاي در حال توسعه نيز در پي ايجاد موج ¬گسترده و جديدي از كارآفريني هستند. محیط کسب و کار مبتنی بر دانش در بسیاری از کشورهای جهان، مستلزم یک مدل و نام گذاری جدید است که در برگیرنده عوامل ناملموس سازمان باشد در این وضعیت، رشته نوظهور سرمایه فکری توجه روز افزونی را به خود جلب کرده است. در عصر حاضر با رشد اقتصاد مبتنی بر دانش یا دانش محور، داراییهای نامشهود سازمان ها و سرمایه فکری آنها کلیدی برای دستیابی به مزیت رقابتی پایدار هستند. دانش یک مزیت رقابتی است که در استراتژی تجاری سازمان ها مورد توجه قرار می گیرد. به گونه ای که ایجاد دانش موجب نوآوری مستمر و نوآوری مستمر منجر به ایجاد مزیت رقابتی در سازمانهای کارآفرینان خواهد شد. در مقاله حاضر، با هدف معرفی و تشریح مدل سرمایه فکری است که ضمن مروري مستند بر ادبيات موضوعي مربوط به موضوع و موضوعات مرتبط با آن، به تدوین مدل مفهومی از سرمایه فکری پرداخته شد. مدل سرمایه فکری به بحث در مورد سيستمي متشكل از چهار جزء بمنظور شناسايي آن بدون توجه به نوع آنها پرداخته شده است. سرمایه انسانی، سرمایه ساختاری (سازمانی)، سرمایه ارتباطی (مشتری) و سرمایه نوآوری اجزاء چهار گانه مدل سرمایه فکری بعنوان دریچه تعالی سازمان های کارآفرین می باشد. در پايان نيز ضمن جمع‏بندي شامل بحث، نتيجه‏گيري و پيشنهاداتي چند در رابطه با كاربردهاي دنیای واقعی ارائه شده است.

کلید واژگان :

سازمان- سرمایه فکری- کارآفرین- دارائی های نامشهود



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک