چکیده :

در دنیای امروز، افزايش سطح زندگي و رفاه افراد يك كشور به ميزان رقابت پذيري شركت ها و بنگاه هاي اقتصادي بستگي دارد كه در آن كشور فعاليت مي كنند. رقابت پذیری به معنی توانایی سازمان در جهت ماندگاری در کسب و کار و محافظت از سرمایه های سازمان، به دست آوردن بازگشت سرمایه ها و تضمین شغل ها در آینده می باشد. در اقتصاد معاصر، دانش، پایه و اساس رقابت سازمانی می باشد و مهم ترین اهداف هر نظام اقتصادی دستیابی به رشد پایدار اقتصادی است. در اقتصاد مبتنی بر دانش، شرکت¬های دانش بنیان نقش مهمی در رشد اقتصادی برعهده دارند. شرکت ها و مؤسسات دانش بنیان شرکت یا موسسه ی خصوصی یا تعاونی است که به منظور هم افزایی علم و ثروت، توسعه¬ی اقتصاد دانش¬محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی و تجاری¬سازی تحقیق و توسعه در حوزه فناوری¬های برتر و با ارزش افزوده فراوان به ویژه در تولید نرم افزار¬های مربوط تشکیل می¬شود. برای به بازار رسانیدن محصولات شرکت های¬دانش بنیان نیاز به تجاری سازی محصولات آنها می باشد. تجاری سازی فرایندی است که دانش تولید شده را به محصولات قابل عرضه در بازار تبدیل می کند. در مقاله حاضر، ضمن تعریفی از شرکت های دانش بنیان به تعریف ویژگی های شرکتهای دانش بنیان ازجمله: ایده محوری، قابلیت تجاری سازی و رقابت پذیر بودن پرداخته شدو عنوان شد که رقابت پذیری مهمترین ویژگی این شرکت ها می باشد و در پایان نتیجه گیری شده است در شرکت های دانش بنیان از آنجا که مجموعه ای از مهارت ها، توانایی ها و افراد متخصص در کنار هم هستند خلاقیت و نوآوری در این شرکت ها در اوج قرار می گیرد لذا در توسعه فن آوری ورونق اقتصادی جامعه نقش اساسی ایفا می کند.

کلید واژگان :

رقابت پذیری، شرکت های دانش بنیان، تجاری سازی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک