چکیده :

استاد آذريزدي با آثار هميشه سبزش، باغ‌ ادبيات كودك را طراوت بخشيد. او همچون تنه‌اي تنومند و قابل اعتماد، براي سيراب كردن شكوفه‌هاي زندگي از ريشه‌هايي كه در ادبيات كهن فارسي گسترده شده است، بي‌د‌‌ريغ ميان ريشه‌ها و شكوفه‌ها وساطت كرد تا شكوفه‌ها بشكفند و سال‌ها تلاش استاد به بار نشيند. توجه به وجوه مختلف زندگينامه‌ي استاد، ابعاد ظريف شخصيت او را باز مي‌نمايد. بزرگ مردي كه از عقده‌ها و محروميت‌ها نردباني براي عروج خود و نسل‌هاي بعد ساخت. در ميان تمامي محروميت‌ها و خاطرات ناخوش‌ كودكي و نوجواني، تنها محروميت از كتاب او را عقده‌اي كرد. عقده‌اي كه در كودكي با اشك‌هاي خاموش گوشه‌ي زير زمين، گشوده نشد، در نوجواني از وي كتابخواني عاشق ساخت و در بزرگسالي نويسنده‌اي عاقل كه تك ستاره‌ي آسمان بي فروغ ادبيات كودكان شد. وي كه تا پايان عمر، دست از پيوند مقدسش با كتاب بر‌نداشت، دروازه‌اي به سوي ادبيات نوين كودكان گشود و اهداف بزرگي را در اين راستا محقق كرد. استاد آذريزدي توانست با قصه‌هاي خوب پيوندي دل‌چسب و البته مفيد بين بچه‌هاي خوبِ كتاب خوان و ادبيات كهن بوجود آورد. «قصه‌هاي خوب براي بچه‌هاي خوب» اولين و بهترين نمونه‌ داستان‌هاي‌ باز‌آفريني شده براي كودكان است. وي در اين مجموعه، داستان‌هاي قرآني، حكايات آموزنده‌ي «كليله و دمنه»، «مثنوي مولوي»، «سندبادنامه»، «مرزبان‌نامه»، «گلستان» و . . . با ايجاد تغييرات مبسوط و بدون خدشه به مفاهيم اصلي، آورده است. آذريزدي با انگيزه‌ي پاسداري از ادب پارسي و فرهنگ ايراني و تكيه بر تربيت اسلامي، براي دفاع از حقوق كودكاني كه نمي‌خواست گذشته‌ي خاكستري خود را در زندگي آن‌ها ببيند، دست به بازنويسي و بازآفريني اين آثار زد. او با پروراندن داستان‌ها به سبك و سياق نگارش خود، اين حكايات را براي كودكان قابل فهم و مطلوب نمود. در اين نوشتار با شناخت ابعاد شخصيتي و نقش ارزنده‌ي استاد مهدي آذريزدي در ادبيات كودكان، نقش «قصه‌هاي خوب براي بچه‌ها خوب»، به عنوان اولين اثر ماندگار ادبيات نوين كودك، بر آشنايي كودكان با ادبيات كهن ايران بررسي شده است.

کلید واژگان :

آذريزدي، قصه‌هاي خوب، ادبيات كودك، ادبيات كهن.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک