چکیده :

در گذشته یکی از دلایل سلامتی افراد نحوه شناخت و بکارگیری گیاهان داروئی در درمان بیماریها بوده است و مثل اکنون دستگاههای آنچنان پیشرفته وجود نداشته و صرفاً معلومات در زمینه درمان بیماریها با استفاده از داروهای گیاهی انجام می گرفته و هم اکنون جهت بازیابی دانی نیاکان دوباره تلاش گردد. چون داروهای گیاهی داروهایی هستند که فاقد عوارض جانبی بوده یا عوارضی بسیار کمتر از داروهای شیمیایی دارند. جهت ترغیب کشاورزان به سمت و سوی کاشت، داشت و برداشت گیاهان داروئی بایستی تسهیلات لازم، امکانات، وسایل و تجهیزات و ماشین آلات کشاورزی و مشاوره در زمینه کاشت و تولید و نیز نح.ه برداشت و خشک کردن و فرآوری گیاهان داروئی و همچنین سبزیجان را فراهم نمود و جهت فروش محصولاتشان در بازارهای داخلی و خارجی به بازاریابی و تبلیغات مکفی در این خصوص اقدام شود. و در ابتدا بایستی از کشاورزان نظرسنجی گردد که آیا با وجود بازاری مطمئن نسبت به کاشت و تولید گیاهان داروئی اقدام می کنند؟ و پر واضح است که در صورت کسب درآمد و رفاه اقتصادی خانواده کشاورزان و زارعین بسیاری از آنها در مورد فعالیت در این زمینه استقبال خواهند نمود. استان ایلام با توجه به وسعت کم و اقلیم های متفاوتی که خداوند در اختیار مردمان این دیار قرار داده، بایستی شرایطی را فراهم کرد که افراد بتوانند؛ بهره های لازم را در زمینه استفاده صحیح از منابع آب، خاک و شرایط اقلیمی موجود، ببرند و موجب شکوفائی اقتصاد خانواده ها و استان شوند. بطور کلی نتایج تحقیق نشان می دهد که بازاریابی تاثیر بر ترویج پرورش انواع سبزیجات و گیاهان داروئی توسط کشاورزان استان ایلام دارد؛ صرفاً مادامی که کشاورزان( زارعین) اطمینان حاصل کنند که بازار جهت فروش محصولات تولیدی وجود دارد و با قیمت منصفانه ای محصولاتشان خریداری می گردد به ترویج و توسعه کشت این گیاهان اقدام می کنند.

کلید واژگان :

بازاریابی، پرورش سبزیجات، گیاهان داروئی، کشاورزان، استان ایلام.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک