چکیده :

معلمان بعنوان گروهي تاثيرگذار در رشد و پيشرفت جامعه و انتقال دانش و انديشه به نسل آينده مورد توجه محققان بوده اند و تحقيقات متعددي به مطالعه رضايت شغلي معلمان پرداخته اند. هدف مطالعه حاضر بررسي نقش عاطفه مثبت، خودكارآمدي، و حمايت از هدف در رضايت شغلي معلمان رشته رياضي و فيزيك مقطع متوسطه شهر زنجان بود. براي رسيدن به اين مهم از بين اين جامعه 200 نفر به شكل تصادفي چندمرحله اي انتخاب شدند. از اين تعداد 115 نفر زن و 85 نفر مرد بودند. آزمون هاي رضايت شغلي، عاطفه مثبت، خودكارآمدي، حمايت از رسيدن به هدف كه هر كدام چندين مقياس را دربرمي گرفتند، اجرا شدند. داده ها با استفاده از روش مدل معادلات ساختاري تحليل شدند. نتايج حاصل نشان دادند مسیر علی بین تمام مولفه ها معني دار بوده و همگی بر هم تاثير مثبت مي گذارند. بررسي ضرايب مسير حاكي از اين بود كه متغير برونزاي عاطفه مثبت بالاترين تاثير را بر خودكارآمدي و حمايت از رسيدن به هدف و سپس بر رضايت شغلي دارد. بر اين اساس، مي توان نتيجه گرفت متغيرهاي عاطفه مثبت، خودكارآمدي، و حمايت از رسيدن به هدف متغيرهاي تبييني مناسبي براي رضايت شغلي معلمان رشته رياضي و فيزيك بشمار مي رود و مي توان از آنها در جهت پيش بيني رضايت شغلي و ايجاد برنامه هاي ارتقاي بهزيستي روانشناختي و رفاهي معلمان بهره گرفت.

کلید واژگان :

عاطفه مثبت، خودكارآمدي، حمايت از هدف ، رضايت شغلي، معلمان



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک