چکیده :

این تحقیق به بررسی نقش پلیس در امنیت اجتماعی دانش آموزان ناحیه و دو شهرکرد پرداخته است. قلمرو موضوعی تحقیق عبارت از سطح توانمندی اجرائی(اقتدار)، سطح توانمندی علمی(توسعه علمی و فرهنگی)، سطح رفتار حرفه ای(کارائی)، سطح فعالیت های اجتماعی، سطح قانون مداری، سطح برخورد پليس با ناهنجاريها می باشد که با استفاده از چارچوب تئوریک و همچنین داده های جمع آوری شده به تبیین آنها پرداخته شده است با توجه به اينكه هدف اصلي طرح در مرحله اول(شناسايي) است وجنبه تحليلي آن حالت ثانوي دارد، روش تحقيق توصيفي، مقطعي از نوع پيمايشي و بصورت مقطعي و از نوع كاربردي است. جامعه آماري اين طرح شامل كليه دانش آموزان مقطع راهنمايي و متوسطه ناحیه یک و دو شهرکرد در سال 1390 بوده اند. و حجم نمونه مورد نظر از بين كليه دانش آموزان مقطع راهنمايي و متوسطه ناحيه يك و دو شهركرد حدود 384 بر اساس فرمول نمونه گيري کوکران مشخص گردید. لازم به ذكر است كه با توجه به در دسترس بودن جامعه آماري و با استفاده از تکنیک های نمونه گیری خوشه ای، مطبق و تصادفی حدود 500 پرسشنامه در نقاط نمونه گيري توزيع گرديد كه پس از بررسي و حذف پرسشنامه هاي ناقص تعداد 454 پرسشنامه مورد تحليل قرار گرفت. در بخش توصيفي از آماره های ميانگين، درصد ها، فراواني ها ، انحراف معیار استفاده و در بخش استنباطي از آزمونهاي آماري تحليل واريانس و آزمون مقايسه ميانگين ها و رگرسيون استفاده گرديده است. نتايج تحقيق نشان داد که حدود 31.3% از دانش آموزان دارای امنیت اجتماعی آنان در سطح بالا و 46.7% در سطح متوسط و 22% در سطح پائین قرار دارد و میزان امنیت پاسخگویان به تفکیک سطوح توانمندی اجرایی، سطح توانمندی علمی(توسعه علمی و فرهنگی)، سطح رفتار حرفه ای(کارائی)، سطح فعالیت های اجتماعی، سطح قانون مداری، سطح برخورد پليس با ناهنجاريها در سطح معناداری p=.0001 را مورد تائید قرار می دهد. همچنین آزمون رگرسیون چند متغیره نشان می دهد که 39/ واریانس های متغیر وابسته یعنی امنیت دانش آموزان با نقش پلیس تبیین گردیده است.

کلید واژگان :

: پلیس، امنیت، امنیت اجتماعی، دانش آموز، شهرستان شهرکرد



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک