چکیده :

امروزه بهبود بهره وري يكي از مهمترين اهداف سازمان ها و موسسات مي باشد. اغلب سازمان ها بمنظور افزايش بهره وري و نهايتا دستيابي به مزيت رقابتي جهت ماندگاري پايدار در عرصه تجارت جهاني، بخش وسيعي از تمركز و توجه خود را به رفع مسائل، مشكلات و نقاط ضعف موجود در سيستم ها و فرايندهاي خود مي نمايند،كه رويكردي منطقي و قابل قبول مي باشد . در اين مقاله سعي شده است تا به معرفي شش سيگما(6σ ) پرداخته و به نقش آن در بهبود كارايي و اثربخشي فرايندهاي سازمان، كه نهايتاً باعث افزايش بهره وري سيستم خواهد شد، اشاره گردد . شش سيگما يک روش جامع بهبود اثربخشي سازماني است كه در درون خود از ساختار، برنامه و ابزارهاي توانمند مديريت كيفيت برخوردار است. لذا ابتدا پس از اشاره به مديريت كيفيت و سير تحولات آن، به معرفي مفهوم و استراتژي 6σ ، هدف از بكارگيري و عناصر اصلي آن اشاره مي شود. همچنين مزاياي استفاده از 6σ و ابزارهاي كاربردي در آن و نقش آن در افزايش رضايت مشتري، كاهش هزينه و ثبات قيمت محصول يا خدمات، مورد بررسي قرار خواهد گرفت. درادامه بحث به معرفي چرخه DMAIC و DMADV به عنوان ابزارهايي در جهت اجرا و رسيدن به 6σ و ايجاد بهبود مستمر در سازمان و اعضاي كميته اجرايي آن پرداخته شده و در نهايت با شركتهاي بزرگي چون G.E ، Motorola و .. كه موفقيتهايي با اجراي 6σ بدست آورده اند اشاره اي خواهيم داشت و نكات كاربردي پياده سازي آن در كشور را بيان خواهيم كرد.

کلید واژگان :

مديريت، كيفيت، 6σ ، بهبود مستمر، چرخه DMAIC



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک