چکیده :

ظهور تفکرات عرفان وتصوف،نقطه عطفی در تاریخ اسلام است. قرون دوم وسوم هجری دوره ی شکل گیری وتحکیم مبانی فکری و عملی تصوف می باشد. در این دوره نظام آموزشی صوفیه توسعه ی بیشتری یافت،کتب وآثارمتعددی توسط عارفان و اهل تصوف به نگارش درآمد.از جمله عارفان این دوره بشر حافی بود. مساله اساسی در این پژوهش جایگاه اندیشه ی توحیدی بشر حافی در باب جود وسخا،تاثیر همنشین،مرگ وکرامات اودر نظام آموزشی صوفیه می باشد.فرض اولیه بر این است که با توجه به اینکه بشر حافی جزء اولین عرفای نظریه پرداز؛ قبل از شکل گیری نظام آموزشی صوفیه بوده است؛ نظرات او در باب مفاهیم عرفانی ذکرشده توانسته است اورا در رده ی تاثیر گذاران واستحکام دهندگان بنیان های فکری و عملی عرفان و تصوف در دوره ی شکل گیری نظام آموزشی صوفیه قرار دهد.نظرات توام با احترام بزرگانی چون، سُلمی ، هجویری ، قشیری، ابی الخیر ودیگر عُرفا تایید این ادعا است. این پژوهش به روش کتا بخانه ای و با بررسی آثارمعتبر بجای مانده از متصوفه انجام و مورد تحلیل قرار گرفته است. نتایج پژوهش حاکی از تاثیر گذاری وپیش گامی بشرحافی در باب مفاهیم نظری تصوف وهمچنین مورد احترام بودنش توسط تئوری پردازان بعد از او می باشد.

کلید واژگان :

عرفان و تصوف، نظام آموزشی صوفیه، مبانی نظری متصوفه، جود وسخا، بشر حافی.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک