چکیده :

این مقاله سعی دارد با نگاهی جامعه شناختی به تعامل دانشگاه و صنعت بپردازد. در این فرایند مهمترین عوامل این تعامل واحدهای تحقیق و توسعه می باشند که نقش بسیار مهمی دارند. نکته مهم در خصوص این واحدها که با پژوهش و تحقیق ارتباط دارند، تجاری سازی و کاربردی نمودن تحقیقات در جامعه می باشد که تحقق این امر نقش مهمی در تعامل دانشگاه و صنعت دارد. به عبارت دیگر، ضرورت و الزمات رویکرد تجاری سازی تحقیقات به عنوان رویکردی نوین در نظام سیاست گذاری علم و فناوری راهکارهای برگرفته از آن را برای برقراری رابطه صنعت و دانشگاه ارائه نماید. بر همین اساس در این نوشتار، ضمن تعریف مفهوم تجاری سازی تحقیق به معرفی انواع روش¬های تجاری سازی دانش در رابطه با صنعت پرداخته شده است.. در ادامه ضمن برشمردن عوامل موثر بر تجاری سازی تحقیقات، به تشریح دستاوردها و نتایج تجاری سازی تحقیق خواهیم پرداخت. از طریق رویکرد تجاری سازی تحقیق رابطه مستحکم و پایدار بین صنعت و دانشگاه برقرار شده و هم دانشگاه از وابستگی به منابع دولتی نجات پیدا کند و آموزش های خود را کاربردی و بروز کند و هم صنعت به دانش انباشته شده در دانشگاه سریعتر دسترسی داشته باشد و از آن در جهت افزایش کارایی و سودهی خود استفاده نماید.

کلید واژگان :

تحقیق و توسعه، تعامل دانشگاه و صنعت، کارآفرینی، کاربردی نمودن نتایج تحقیق، تجاری سازی تحقیقات



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک