چکیده :

شهر یک واقعیت مسلم اجتماعی است که، به طور کلی می توان آن را در انسان ها و فضاها خلاصه کرد.طراحی و سیمای یک شهر می تواند از جنبه های مختلفی بر گزینه های قابل عرضه و قدرت انتخاب مردم تاثیر بگذارد. ما انسان ها موجوداتی جدای از پیرامون خود نیستیم. تصاویريکهازمحیطدرذهنناظربهوجودمیآید،حاصلجریاندوجانبهبینناظرومحیطاوست.بهراستیمی توان گفت که محیط پیرامون ما سرشار از اطلاعات بالقوه(واقعیت) است. بدین ترتیب در ارتباط میان انسان و محیط، سه عامل اساسی وجود دارد: فرد، محیط و عامل ارتباط میان آنها نقش بسزایی دارد که مهم تلقی می گردند. این پژوهش در راستای سیمای شهر از دیدگاه"کوین لینچ" راه، لبه، گره، نشانه، محله جهت عوامل موثر بر محیط از دیدگاه روانشناسی با مخاطب ارتباط برقرار می کند. جهت ارزیابی این موضوع شهر شیراز به دلیل اینکه موطن شاعران و عارفان بزرگ ایران به واسطه داشتن میراث فرهنگی ارزشمند همواره مورد توجه هنرمندان و اندیشمندان و مورخان جهان بوده است و بناهای تاریخی این شهر تا حدودی بررسی ومعرفی شده است ولی ساختار کالبدی شهر به عنوان یکی از دستاوردهای تمدن گذشته کمتر شناخته شده می باشد. لذا تحقیق و تفحص در این باب امری ضروری است که نتایج خود را با پژوهشگران در میان می گذارد.

کلید واژگان :

سیمای شهر، کالبد، روانشناسی محیط، شیراز



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک