چکیده :

آموزش نیروی انسانی یکی از ارکان بنیادی و مهم در رشد و توسعه بخش کشاورزی است. به لحاظ اهمیت داشتن استفاده از ظرفیتهای حداکثری تولیدات داخلی در سیاستهای اقتصاد مقاومتی و اهمیت استراتژیک بودن محصول برنج در استان مازندران و شهرستان آمل، طرح همگام با کشاورز به عنوان یک طرح بومی طی سالهای اخیر مورد توجه قرار گرفت. بر این اساس پژوهش حاضر به ارزیابی روابط کنش، یادگیری و رفتار شالیکاران در طرح همگام با کشاورز شهرستان آمل پرداخت. پژوهش حاضر توصیفی و علی ارتباطی است که با - فن پیمایش انجام شد. جامعه آماری پژوهش شالیکاران مشارکت کننده در طرح همگام با کشاورز ) 2500 N= ( بودند که بر اساس فرمول کوکران، حجم نمونه 244 نفر انتخاب گردید. برای انتخاب نمونهها از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شد. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامهای بود که برای تعیین روایی آن از پانل متخصصان استفاده شد. همچنین به منظور سنجش پایایی ابزار پژوهش از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. یافتههای حاصل از تحلیل همبستگی حاکی از آن بود که متغیرهای کنش و یادگیری با متغیر وابستهی رفتار شالیکاران رابطه معنیداری دارند. افزون بر این، نتایج تحلیل مسیر حاکی از آن بود که یادگیری تاثیر بیشتری بر رفتار شالیکاران داشت.

کلید واژگان :

شالیکاران، طرح همگام با کشاورز، اقتصاد مقاومتی، شهرستان آمل.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک