چکیده :

بازارگرایی یکی از راهبردهای بهبود عملکرد کسب و کار است كه مي توان از آن بعنوان ابزاري براي ارائه خدمات نوآور و بهبود وفاداری مشتری بهره برد. هدف اين پژوهش، ارزیابي اثرات بازارگرایی بر عملكرد اقتصادی شرکت های بیمه و اثرات نقش ميانجي عملکرد نوآوری، درجه نوآوری و وفاداری در رابطه بين بازارگرایی و عملكرد کسب و کار مي باشد. به این منظور، شش فرضیه تدوین گردید. برای گردآوری اطلاعات لازم جهت آزمون فرضیه ها، از پرسشنامه ای استاندارد حاوی 40 سؤال استفاده شد و بین 138 نفر از نمایندگان بیمه ایران در سطح استان گیلان، بعنوان جامعه آماری تحقیق توزیع گردید. جهت تحلیل داده ها و آزمون فرضیات از روش تحلیلی رگرسیون بهره گرفته شد. نتایج آزمون فرضیات تحقیق نشان داد که بازارگرايي بر قابلیت نوآوری، درجه نوآوری و وفاداری و همینطور درجه نوآوری بر عملکرد نوآوری و همینطور وفاداری و عملکرد نوآوری بر عملكرد اقتصادی تأثیری مثبت دارند. در انتها نیز متناسب با هر یک از این عوامل، پیشنهاداتی جهت توسعه جهت گیری های استراتژیک در شرکت های ارائه کننده خدمات بیمه ارائه گردید.

کلید واژگان :

بازارگرایی، درجه نوآوری، عملکرد نوآوری، وفاداری، عملکرد اقتصادی.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک