چکیده :

در این مقاله به بررسی مارک آپ 21 صنعت فعال ایران، در سطح کد دو رقمی ISIC طی دوره 1387-1374 در مقایسه با کشورهای منتخب پرداخته شده است. اساس این مقاله بررسی شکاف بین هزینه نهایی و قیمت با استفاده از مدل هال راجر است. یافته های این تحقیق نشان می دهد که بعضی صنایع اختلاف بین قیمت و هزینه نهایی بسیار بالا و در برخی صنایع اندک بوده است. نتایج این بررسی نشان می دهد که از 36 صنعت بررسی شده در 5 صنعت دارای مارک آپ بالاتری از کشورهای ژاپن، آلمان، فرانسه و بریتانیا است و توانسته اند شکاف معنی دار بین قیمت و هزینه ی نهایی(MC) ایجاد نمایند. همچنین از 36 صنعت بررسی شده 3 صنعت دارای مارک آپ کمتری از کشورهای منتخب است. به طور کلی صنعت توتون و تنباکو دارای پایین ترین مارک آپ و در صنعت محصولات کانی غیرفلزی دارای بیشترین مارک آپ در بین کشورهای منتخب می باشد.

کلید واژگان :

مارک آپ، صنعت، رقابت، هزینه نهایی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک