چکیده :

باوجود اينکه در دورهاي از تاريخ برخي انديشمندان مذهب را عامل عقبماندگي جوامع ميدانستند, بايد گفت مذهب الهي و پیشبرنده, سرمايهاي است که براي فرد و اجتماع حاصل ميشود و انباشت آن موجب بهبود وضعیت اقتصادي, فرهنگي و اجتماعي جامعه ميشود. از اينرو ميتوان مذهب را در دو بعد سرمايه مذهبي فردي و سرمايه مذهبي اجتماعي عامل محرک و برانگیزاننده توسعه جامعه تلقي کرد. مذهب ميتواند در بهبود وضعیت اقتصاد فردي و اجتماعي آثار مثبت داشته باشد. اطلاعات با بشر آمیخته شده و پديده اي اجتماعي است به دلیل آنکه انسانها سبب انتقال اطلاعات میشوند. تقسیم کارمیان انسانها به منظورتامین نیاز ارتباطات میان انسانها زمینه سازانتقال اطلاعات بین افراد است. اطلاعات آن چیزي است که بتواند درسیستم ذهني دريافت کننده دگرگوني ايجاد کند و ازبي نظمي بکاهد. حاصل اين دگرگوني درسیستمهاي انساني - پديد آمدن دانش و توانايي تصمیم گیري است. پس بسیار شايسته است که آموزش و پرورش در عصر جهاني شدن بررسي شده و نیازهاي دوره ي آينده ي آموزش و پرورش بررسي شود تا بتوانیم تغییرات لازم را انجام داده و پاسخ گوي انسان هاي آينده و يادگیري باشیم. امروزه با توجه به گسترش رقابت بین سازمان ها و افزايش اهمیت موفقیت سازمان ها در اين عرصه سازمان ها را به سوي استفاده از يکي از مهمترين منابع خود يعني دانش و سرمايه فکري سوق داده است دانش به عنوان مهم ترين سرمايه ، جايگزين سرمايه هاي مادي به ويژه در محیط رقابتي و فناوري شده است . لذا مفهوم سرمايه فکري کاربردي مهم و گسترده يافته است . سرمايه فکري در مشتريان ، فرآيندها ، اطلاعات ، علامت تجاري ، منابع انساني و سیستم هاي سازمان متجلي مي شود و نقش فزاينده اي در خلق مزيت هاي رقابتي پايدار را ايفا مي کند و همچنین مقوله ي کارآفريني به عنوان موثرترين نیروي بالقوه اقتصادي در تاريخ جهان ، به صورت بحث برانگیزي از حدود سه دهه اي گذشته تاکنون ظهور يافته و مطرح شده است و همچنین هم گام و هم زمان با اين مقوله ، عوامل موثر بر هوشمند سازي مدارس مطرح شده از اين رو اين پژوهش يک مطالعه کیفي است که به بررسي رابطه ي سرمايه فکري و مذهبي و مدارس هوشمند واستراتژي تکنولوژي دردهکده جهاني پرداخته است

کلید واژگان :

سرمايه فکري، هوشمند سازي مدارس، سرمايه معنوي



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک