چکیده :

یکی از استراتژی های مهم توسعه اقتصادی کشور، توسعه صادرات غیر نفتی است.همواره بخش کشاورزی نقش مهمی را در صادرات غیر نفتی ایران داشته است.در این مطالعه مزیت نسبی و موقعیت تجاری صادرات بادام ایران بررسی شده است.شاخص های مزیت نسبی آشکار شده(RCA)، مزیت نسبی آشکار شده متقارن(RSCA) و شاخص طرح ریزی تجاری(TM) برای این منظور استفاده شده است.نتایج محاسبات شاخص های مزیت نسبی نشان داد که طی دوره مطالعه 2000-2010 این شاخص ها نوسانات بالایی داشته اند. میانگین شاخص های RCA و RCSA به ترتیب 89/2 و 19/0 بوده است که بیانگر این است که ایران در صادرات بادام مزیت نسبی ضعیفی داشته است. نتایج بدست آمده از پلان تجاری ایران در دوره 2006-2010 نشان داد که ایران برنده در بازار های رو به رکود بوده است به عبارت دیگر، صادرات بادام ایران علی رغم قرار گرفتن در گروه برنده¬ها روانه بازارهایی شده است که رشد تقاضا در آن¬ها نسبت به تقاضای جهانی روند کندتری داشته است.

کلید واژگان :

شاخص مزیت نسبی آشکار شده، شاخص مزیت نسبی آشکار شده متقارن، شاخص موقعیت یابی تجاری(پلان تجاری)، بادام



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک