چکیده :

هدف این پژوهش، بررسی تاثیر انگیزش و علاقه به تحصیل و باورهای فرهنگی والدین در ترک تحصیل دانش آموزان از نظر دبیران می باشد.. پژوهش حاضر از نوع توصیفی ـ پیمایشی می باشد جامعه آماری این پژوهش کلیه دبیران مقطع راهنمایی در شهرستان ارومیه منطقه سیلوانا در سال تحصیلی 92-1391 می باشد و حجم نمونه 73 نفر است. ابزار اندازگیری در این پژوهش پرسشنامه ای است که دارای 14 سوال بوده وبا استفاده از مقیاس5 درجه ای لیکرت ساخته شده است برای تعیین پایایی پرسش نامه آلفای کرونباخ استفاده شد که برای انگیزش و علاقه به تحصیل دانش آموزان80% و باورهای فرهنگی والدین در ترک تحصیل 78% بدست آمد؛ و در این پژوهش از تکنیکهای آماری توصیفی و استنباطی (آزمون خی 2) بهره گرفته شده است. یافته ها نشان می دهد که با تاکید بر میزان خی بدست آمده 16/39 در تاثیر انگیزش و علاقه به تحصیل در ترک تحصیل دانش آموزان با سطح معنی داری003/0 و در مورد باورهای فرهنگی والدین در ترک تحصیل دانش آموزان خی به دست آمده 86/75 با سطح معنی داری 002/0 در سطح 05/0 معنی دارند. تحقیق حاضر نشان می دهد که از نظر دبیران راهنمایی میزان علاقه به تحصیل و باورهای فرهنگی در ترک تحصیل دانش آموزان موثر است.

کلید واژگان :

انگیزش، باورهای فرهنگی، ترک تحصیل، دانش آموزان، دوره راهنمایی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک