چکیده :

امروزه از مهمترین مقوله ها در دنیای رقابتی صنعت گردشگری، رضایت گردشگر از مقاصد گردشگری به دلیل تأثیر آن بر انتخاب مقصد، تصمیم به بازگشت، نقل قول های مثبت از مقصد، مصرف کالاها و خدمات در تعطیلات، خرید دوباره، تمایل به پرداخت بیشتر، نوسازی، کاهش حساسیت های قیمت، شهرت و اعتماد است. محققان معتقدند ارزیابی رضایت گردشگران از طریق عملکرد خدمات و محصولات در یک مقصد ممکن می گردد. در این راستا هدف از پژوهش حاضر ارزیابی رضایت گردشگران از عملکرد خدمات سوئیت های اجاره ای پارک ساحلی قروق براساس خصوصیات دموگرافیک (جنسیت، سن، وضعیت تأهل) و اجتماعی (تحصیلات و اشتغال) است. بدین منظور برای دستیابی به هدف پژوهش اقدام به تهیه پرسشنامه شد. برای سنجش اعتبار درونی پرسشنامه ابتدا از روش اعتبار محتوا یعنی نظرخواهی از اساتید و کارشناسان متخصّص در این زمینه گام نخست برداشته و سپس سازگاری درونی از طریق آلفای کرونباخ در بسته نرم افزاری SPSS-22.0 به مقدار (0.92) تعیین شده است. آزمون فرضیات تحقیق نیز در نرم افزار SPSS-22.0 با استفاده از آزمون های One-Sample T-test، Mann-Whitney Test و One-Way ANOVA انجام شده است. نتایج حاکی از آن است که گردشگران سطوح متفاوت رضایت از عمکلرد خدمات را در سوئیت های اجاره ای تجربه کرده اند و از طرف دیگر سطوح متفاوت رضایت بر حسب خصوصیات دموگرافیک و اجتماعی گردشگران کاملاً بی معنی است. هم چنین نتایج این تجزیه و تحلیل به مسئولان و دست اندرکاران پارک ساحلی قروق کمک خواهد کرد تا برنامه های آموزشی و نظارتی را در این مقصد توسعه دهند. در پایان مسیر تحقیقات آینده نیز برای محققان ترسیم شده است.

کلید واژگان :

رضایت گردشگر، خصوصیات دموگرافیک، خصوصیات اجتماعی، پارک ساحلی قروق.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک