چکیده :

امروزه صنعت ساختمان به موتوری محركه براي توسعه ی اقتصادی کشورها تبديل شده است؛ علاوه بر مزیت های اقتصادی، این صنعت نقش مهمی در توسعه فرهنگي و اجتماعي دارد؛ بطوريكه از توسعه ی آن به عنوان يكي از مظاهر توسعه كشورها ياد مي شود. هدف این پژوهش، ارتقای عملکرد صنعت ساختمان به واسطه ی بهبود معیارهایی نظیر نوآوری، کیفیت، هزینه، صرفه جویی انرژی و زمان می باشد؛ بنابراین سعی شد از استراتژی های نوآوری که از آنها بعنوان استراتژی هایی جهت تداوم شکوفایی صنعت ساختمان در دنیای امروز یاد می شود، جهت دستیابی به این هدف استفاده شود. لذا چارچوبی ارائه شد که شامل 2 مرحله؛ مرحله اول، روش دلفی جهت شناسایی وضع موجود، ترکیب و اولویت بندی معیارهای کلیدی عملکرد صنعت و مرحله دوم، شامل توزیع و گردآوری پرسشنامه های تخصصی میان خبرگان صنعت و فرایند تحلیل سلسله مراتبی جهت گزینش بهترین استراتژی نوآوری بود. یافته ها نشان داد که به ترتیب استراتژی های پیشرو، واردکننده ی فناوری، پیرو، مقلدانه و محافظه کارانه به عنوان استراتژی های نوآوری، جهت ارتقای عملکرد صنعت ساختمان ایران از ارجحیت بالاتری برخوردار هستند. چارچوب پیشنهادی مدیران را در درک نقاط قوت و ضعف صنعت یاری می دهد و اتخاذ استراتژی های مناسب را برایشان تسهیل می سازد.

کلید واژگان :

صنعت ساختمان و مسكن، استراتژي نوآوري، معیارهای عملكرد صنعت ساختمان، چارچوب دلفی، فرایند تحلیل سلسله مراتبی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک