چکیده :

پژوهش حاضر به بررسی تاثیر آسیب های اجتماعی بر میزان مهارت های زندگی در دانشجویان ورودی سال تحصیلی 1393 دانشگاه پیام نور شهرستان آبدانان می پردازد. جامعه مورد مطالعه در این پژوهش کلیه دانشجویان ورودی در سال تحصیلی 1394-1393 تشکیل داده اند، که از میان آنها 113 نفر با روش نمونه گیری تصادفی ساده بعنوان افراد مورد تحقیق انتخاب شده اند. روش به کار رفته روش توصیفی از نوع همبستگی و ابزار گردآوری داده¬های پژوهش شامل دو پرسشنامه آسیب های اجتماعی نجفی و همکاران(1391) و پرسشنامه گلزاری(1386) است. یافته های این پژوهش با توجه به تحلیل های آماری نشان می دهد که بین آسیب¬های اجتماعی با میزان مهارت های زندگی دانشجویان رابطه وجود دارد: چون مقدار (p<0/001) بوده و کمتر از سطح معنی داری 0.05 می¬باشد که این نشان دهنده وجود ارتباط معنی¬دار بین دو متغیر مذکور می¬باشد. همچنین در فرضیه دوم بین سوء مصرف مواد مخدر با میزان مهارت های زندگی دانشجویان رابطه وجود دارد. چون مقدار (p<0/001) بوده و کمتر از سطح معنی داری 0.05 می باشد که این نشان دهنده وجود ارتباط معنی¬دار بین دو متغیر مذکور می¬باشد. از سوی دیگر در فرضیه سوم بین خودکشی با میزان مهارت¬های زندگی دانشجویان ارتباط معنی¬داری وجود دارد؛ چون مقدار (p<0/001) بوده و کمتر از سطح معنی داری 0.05 می باشد که این نشان دهنده وجود ارتباط معنی دار بین دو متغیر مذکور می باشد. بنابراین در فرضیه چهارم بین خودکشی با میزان مهارت های زندگی دانشجویان ارتباط معنی داری وجود دارد؛ چون مقدار (p<0/001) بوده و کمتر از سطح معنی داری 0.05 می¬باشد که این نشان دهنده وجود ارتباط معنی¬دار بین دو متغیر مذکور می¬باشد. نتایج پژوهش نشان داد آگاهي و به كارگيري مهارت¬هاي زندگي نقش مهمي در پيشگيري از آسيب¬هاي اجتماعي دارد و اين امر مي تواند در برنامه ريزي ها و سياست گذاري ها براي كاهش آسيب هاي اجتماعي مورد توجه قرار گيرد.

کلید واژگان :

آسیب های اجتماعی، مهارت های زندگی، دانشجویان، دانشگاه پیام نور



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک