چکیده :

به اعتقاد تیمونز کارآفرینی منجر به خلق، ارتقاء و بازآفرینی برای مالکان شده و فرصت قلب کارآفرینی است. اما فرصت در رابطه با دیگر ارکان تأثیرگذار بر کارآفرینی همچون سرمایه اجتماعی یا همان انرژي اجتماعی ظهور و بروز می¬یابد. این سرمايه متشکل از ارزش¬هاي غيررسمي با خلق اعتماد، هنجارهاي مشترك و پيوند ميان افراد نقشی بی¬بدیل در تشخیص فرصت¬ها دارد. لذا پژوهش حاضر با هدف تحليل تأثير سرمايه¬ي اجتماعي بر تشخیص فرصت¬ها در توسعه کارآفريني کشاورزی انجام گردید. جامعه آماري تحقيق کارآفرینان کشاورزي شهرستان کرمانشاه به تعداد 82 نفر بود که 58 نفر بر اساس جدول کرجسی مورگان به روش نمونه¬گيري تصادفي به عنوان نمونه آماري انتخاب شدند. روش پژوهش توصيفي- همبستگي و ابزار گردآوري داده¬ها پرسشنامه بود كه روايي آن از طریق پانل متخصصان و پایایی با ضریب آلفای کرونباخ محاسبه گردید. اعتبارسنجي و تعيين ميزان تطبيق و برازش داده¬ها، با روش مدل¬سازي معادله ساختاري با نرم¬افزار AMOS و بررسي تأثير سرمايه¬ي اجتماعي بر تشخیص فرصت¬ها با تحليل واريانس چند متغيره MANOVA (بين دوگروه با سرمايه¬ي اجتماعي و فاقد سرمايه¬ي اجتماعي) با نرم¬افزار SPSS صورت گرفت. مطابق يافته-ها، فرضيات پژوهش مبني بر وجود رابطه معني¬دار بین سرمايه¬ي اجتماعي و ابعاد تشخیص فرصت (تنوع و تعداد فرصت) در توسعه کارآفريني کشاورزی، همچنين وجود رابطه معني¬داري بین تنوع و تعداد فرصت در توسعه¬ي کارآفريني کشاورزی تأييد شد

کلید واژگان :

سرمايه¬ي اجتماعي، تشخیص فرصت، کارآفريني کشاورزی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک