چکیده :

با توجه به سیر تحولات سریع در عرصه کسب و کار، امروزه ثبات در سازمان ها جای خود را به بی ثباتی و عدم اطمینان داده و صنایع دستی و قدیمی جای خود را به انواع جدید و توسعه یافته آن داده است. بنابراین ضروری است سازمانهای تولیدی و خدماتی این امر مهم را تشخیص داده و با عرضه محصولات و خدمات نوآورانه و بهره گیری از فناوری¬های پیشرفته بقاء خود را تضمین نمایند. این امر مستلزم بهره گیری از مفاهیم خلاقیت و نوآوری است. زیرا اگر سازمان¬ها نتوانند خود را با سير شتابان تحولات سازگار سازند و دانش، محصول يا خدمات جديدي براي عرضه به بازار نداشته باشند، محکوم به زوال و نابودی خواهند شد. برخی از موانع خلاقيت و نوآوری در سازمان ها، عدم آموزش های کافی، عدم تشویق و حمایت از نوآوری، فقدان سیستم پاداش، رقابت، عدم وجود محيط مناسب سازماني و مديريت نامناسب خلاقيت و نوآوری است. براي تبديل سازمان به يك سازمان خلاق و نوآور نياز به ارائه و تدوين الگوي مناسب مدیریتی و پرورش و تشويق افراد برای بروز خلاقيت و نوآوري است، پرورش و گسترس افراد خلاق و نوآور حاصل نمي شود مگر بسترهاي مناسب درون سازمان برای رشد انديشه آنان وجود داشته باشد. بنابراین خلاقيت و نوآوري در سازمان¬ها از اين جهت بسیار حائز اهميت است که بهبود وضعیت، ارتقاء و بقاء سازمان در بازار رقابتی را سبب شده که این فرآیند منجر به افزایش ثروت و رفاه اجتماعی، پیشرفت تکنولوژی و ایجاد اشتغال می گردد. این مقاله که به روش مروری و با استفاده از منابع مکتوب و سایت های الکترونیکی تدوین شده است تلاش دارد، ضمن تبیین ويژگي هاي سازمان هاي خلاق و نوآور با هدف توسعه و پیشرفت جوامع، موانع و چالش های خلاقيت و نوآوري در سازمان ها را بررسی، و در این زمینه راهکارهای لازم را ارائه نماید.

کلید واژگان :

موانع، چالش، خلاقیت، نوآوری، سازمان



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک