چکیده :

پژوهش حاضر به بررسی رابطه رفتار شهروندی سازمانی با جو سازمانی در دبیران دبیرستان های شهر ایلام می پردازذ. جامعه مورد مطالعه در این پژوهش کلیه دبیران دبیرستان های آموزش و پروش شهر ایلام در سال تحصیلی 1394-1393 تشکیل داده اند، که از میان آنها 149 نفر با روش نمونه گیری تصادفی ساده بعنوان افراد نمونه مورد تحقیق انخاب شده اند. روش پژوهش به کار رفته روش توصیفی از نوع همبستگی و ابزار گردآوری داده های پژوهش شامل دو پرسشنامه شهروندی سازمانی پودساکف و همکاران(1990)، جو سازمانی هالپین و کرافت(1963) است. یافته های این پژوهش با توجه به تحلیل های آماری نشان می دهد که بین نوع دوستی و جو سازمانی حاکم بر دبیرستان ها ارتباط معنی داری وجود دارد؛ چون مقدار (p<0/002 ) بوده و کمتر از سطح معنی داری 0.05 می باشد که این نشان دهنده وجود ارتباط معنی دار بین دو متغیر مذکور می باشد. بین وظیفه شناسی و جو سازمانی حاکم بر دبیرستان ها ارتباط معنی داری وجود دارد؛ زیرا مقدار (p<0/016 ) بوده و کمتر از سطح معنی داری 0.05 می باشد و لذا فرض صفر در سطح معنی داری 0.05 رد می شود که این بیانگر وجود ارتباط معنی دار بین دو متغیر مذکور می باشد. بین جوان مردی و جو سازمانی حاکم بر دبیرستان ها ارتباط معنی داری وجود دارد؛ چون مقدار (012p<0/) بوده و کمتر از سطح معنی داری 0.05 می باشد که این نشان دهنده وجود ارتباط معنی دار بین دو متغیر مذکور می باشد یعنی فرض صفر مبنی براینکه ارتباط معنی داری بین دو متغیر وجود ندارد رد می شود. نتایج پژوهش نشان . رفتار شهروندی سازمانی به عنوان یکی از مفاهیم جدید مدیریت رفتار سازمانی که بر رفتارهای فرانقشی کارکنان و مدیران تأکید می ورزد، در فرایند سازمانی و تبدیل محیط سنتی به محیط کارآمد، نقشی تعیین کننده دارد. در دنیای امروز، سازمان ها باید از منابع مالی، مادی و انسانی خویش حداکثر استفاده را ببرند.

کلید واژگان :

رفتار شهروندی سازمانی، جو سازمانی، دبیران دبیرستان.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک