چکیده :

در عرضه رقابت جهانی بنگاهها همواره بدنبال راهی هستند تا با ایجاد مزیت رقابت، در بازار های هدف نسبت به رقبا سهم بیشتری داشته باشند. بنگاهها روشهای متفاوتی را در دستیابی به مهم در پیش می گیرند. میزان هزینه های انجام شده در هر بخش تولید و مقدار فروش هر محصول می تواند میزان در آمد شرکت را تعیین کند. اما در این میان محاسبه میزان ارزش افزایی مواد اولیه و خدمات انجام شده بدون شناسایی فعالیتهای اصلی و پشتیبان امکان پذیر نیست. هزینه پایین و بهبود کیفیت این بنگاهها را به هدفشان نزدیک میکند. این استراتژی تحت دو عامل مهم، مدیریت فعالیتهای ارزش آفرین(فعالیتهای افقی) و جمع آوری محرکهای اساسی تولید پیاده سازی می شود. با توجه به دو عامل اساسی پیاده سازی این استراتژی شناسایی زنجیره ارزش محصول ضروریست و مدل زنجیره ارزش مایکل پورتر بهترین ابزار برای اجرای این استراتژی است. در این مدل حوزه‌های کاری مهم در بنگاه شناسایی و طبقه‌بندی می‌شوند. هرچند پورتر این مدل را در ابتدا برای موسسات و شرکت‌های تولیدی و رقابتی مطرح نمود، لیکن از مفاهیم مطرح شده در این مدل می‌توان برای دسته‌بندی وظایف سازمان‌ها در حوزه‌های مختلف کسب و کار و دسته‌بندی و شناسایی فعالیتها و محاسبه میزان ارزش افزوده هرفعالیت استفاده کرد. اگر شرکتی بتواند در شناسایی و تحلیل فعالیتهای ارزش زای تولیدی بدرستی عمل کند و آن را مدیریت کند، در این صورت می تواند میزان تاثیر هر فعالیت در فازهای تولید را محاسبه و جهت حذف یا توسعه فعالیتی خاص با آگاهی کامل از وضعیت موجود و نتیجه آتی اقدام نمود. مطابق این مدل حوزه‌های کاری یک بنگاه به دو گروه حوزه‌های کاری ماموریت‌های اصلی و حوزه‌های کاری ماموریت‌های پشتیبانی تقسیم می‌شوند. هر کدام از این دو گروه نیز به نوبه خود دسته‌بندی معینی دارند مجموعه این حوزه‌های کاری زنجیره ارزش سازمان را تشکیل می‌دهند. در واقع ارزش‌های ایجاد شده در فعالیت‌ها و وظایف مختلف منجر به شکل‌گیری ارزش در کل سازمان می‌گردد. این ارزش در سازمان‌ها و شرکت‌های رقابتی، توان رقابتی است و در سازمان‌های ماموریت‌گرا که در بخش عمومی فعالیت می‌کنند، تحقق اهداف و ماموریت‌های سازمان است. این تحقیق می خواهد با بررسی تحلیلهای انجام شده بر روی زنجیره ارزش در برخی صنایع داخلی، کاربردها، ضرورت و اهمیت استفاده از این روش را مورد ارزیابی قرار دهد و با استفاده از نتایج بدست آمده، استمرار این روش در رشد اقتصادی صنایع داخلی چه پیامدهایی دارد.

کلید واژگان :

مزیت رقابت ، مدل زنجیره ارزش مایکل پورتر، حوزه های کسب وکار، زنجیره ارزش



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک