چکیده :

تحقيقات بازار در موفقيت شركت ها براي حضور در بازارهاي خارجي نقش كليدي ايفا ميكند شركت ها با استفاده از مطالعات بازار ريسك و عدم اطمينان ورود به بازارهاي خارجي را به حداقل رسانده و از اين طريق به يك مزيت رقابتي پايدار دست مي يابند. اين پژوهش در صدد است عوامل موثر بر كوششهاي شركتها در امر تحقيقات بازار را شناسايي كند و ضمن بررسي رابطه متغيرهايي چون اندازه، نوع صنعت و عوامل راهبردي بر تحقيقات بازار نحوه تاثيير آن بر عملكرد صادراتي شركتها مطالعه شود با توجه به ماهيت پژوهش روش تحقيق توصيفي و از بعد نحوه گردآوري داده ها از نوع پيمايشي است براي جمع اوري داده ها از پرسشنامه استفاده شده است نمونه گيري به روش تصادفي طبقه بندي شده انجام گرفت و تعداد 152 شركت صادركننده از استانهاي تهران، خراسان رضوي، اذربايجان شرقي و اصفهان به عنوان حجم نمونه انتخاب گرديد. نتايج پژوهش نشان ميدهد تحقيقات بازار بر عملكرد صادراتي شركتهاي صادركننده موثر است.

کلید واژگان :

تحقيقات بازار، اندازه بنگاه، صنعت، عوامل راهبردي و عملكرد صادراتي



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک