مقدمه و هدف: با توجّه به اهمیت سبک و شیوه های تربیتی صحیح در هدایت دانش آموزان مقطع متوسطه اين تحقیق با هدف «بررسی تأثیر ساختار خانواده بر خطرپذیری دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دبیرستانهای شهر پاوه» انجام گرفته است. مواد وروش¬ها: روش پژوهش، پیمایشی (تحلیلی – توصیفی)میباشد. جامعه اين پژوهش شامل تمامی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دبیرستان شهر پاوه که در سال تحصیلی 1392 – 1391 مشغول به تحصیل بودهاند. با استفاده از فرمول کوکران در سطح خطای معیار 1/0 نتیجه تعداد 80 نفر از دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دبیرستانهای شهر پاوه از طریق روش نمونهگیری تصادفی ساده برای مطالعه انتخاب شدند.ابزار اندازهگيري پژوهش شامل پرسشنامه بود. پرسشنامه در سه بخش ارائه شد. بخش اوّل مشخصات دموگرافیک، بخش دوم سؤالات مربوط به ساختار خانواده و بخش سوم نیز سؤالات مربوط به رفتارهای مخاطرهآمیز (خطرپذیری) دانشآموزان بود. براي تجزيه و تحليل دادههاي پژوهش از نرم افزار آماری SPSS از دو طریق آمار توصيفي (توزيع درصد فراواني) و آمار استنباطي (آزمون ضریب همبستگی پیرسون) استفاده شد. یافته¬ها: تحلیل و بررسی های اولیه یافته های توصیفی تحقیق نشان داد كه میانگین سن پاسخگویان برابر با 84/16 سال با انحراف استاندارد 174/1 و میانگین سطح درآمد خانواده پاسخگویان برابر با 799375 هزار تومان با انحراف استاندارد 131/354402 بود. و سطح سواد 10 درصد از پدران پاسخگویان بیسواد، 5/22 درصد زیر دیپلم، 5/32 دیپلم، 8/8 درصد فوق دیپلم، 5/22 درصد لیسانس و 7/3 درصد نیز فوق لیسانس و بالاتر بود، همچنین سطح سواد 3/21 درصد از مادران پاسخگویان بیسواد، 30 درصد زیر دیپلم، 3/31 دیپلم، 4/7 درصد فوق دیپلم و 10 درصد لیسانس بود. علاوه بر نتایج به دست آمده از تحلیل سئوالات عمومی پرسشنامهها، این تحقیق سه فرضیه داشت که بعد از تجزیه و تحلیل با کمک آزمون ضریب همبستگی پیرسون مشخص شد بین سبک پرورشی مستبدانه و خطرپذیری رابطه معناداری وجود دارد. اما بین سبک پرورشی اقناعی و به طور کلی ساختار خانواده و خطرپذیری در افراد مورد مطالعه رابطه معناداری مشاهده نشد و نتایج به دست آمده از این تحقیق با نتایج تحقیقات قبلی تقریباً همسو بود. نتیجهگیری: با توجه به مطالعاتی که در زمینه تأثیر خانواده بر خطرپذیری دانش آموزان متوسطه انجام شده است تقریباً همگی بیانگر این نکته است که خانواده و شیوه های تربیتی آن بر خطرپذیری این دسته از دانش آموزان به صورت مثبت یا منفی تأثیرگذارند که دراین پژوهش سبک پرورشی مستبدانه در خطرپذیری دانش آموزان دخترمقطع متوسطه شهرپاوه تأثیرمستقیم دارد که باید مسئولین آموزش و پرورش اعم از مدیران، مشاورین، دبیران و... به اولیای این دسته از دانش آموزان کمک نمایند تا از روش ها و شیوه های بهتر و صحیحتر تربیتی استفاده نمایند.
کلید واژگان :: ساختار خانواده، سبک پرورشی اقناعی، سبک پرورشی مستبدانه، خطرپذیری، دانشآموزان دختر، مقطع متوسطه
ارزش ریالی : 300000 ریال
با پرداخت الکترونیک