چکیده :

هدف از این تحقیق تاثیر عوامل موقعیتی و جمعیت شناختی بر تصمیم گیری خرید محصولات ارگانیک توسط مصرف کنندگان در شهر تهران است. تحقیق از نوع کاربردی، روش پژوهش از نوع توصیفی پیمایشی و جامعه آماری آن مصرف کنندگان - و خریداران محصولات کشاورزی در سطح میادین میوه و تره بار شهر تهران بود،که از این تعداد، 384 نفربه عنوان نمونه، مورد مطالعه قرار گرفتند. حجم نمونه از طریق جدول مورگان محاسبه گردید و نمونه گیری نیز به شیوه نظام مند به روش طبقه ای نسبی و به شکل تصادفی صورت گرفت. ابزار تحقیق، پرسشنامه ای بود که روایی صوری، محتوایی آن براساس نظرات اساتید تائید 0(. تجزیه و تحلیل داده ها از طریق نرم افزارSPSS / و برای تعیین میزان پایایی، از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید) 0/74 صورت گرفت. یافته ها نشان داد از نظر مصرف کنندگان، مهم ترین عوامل موقعیتی و جمعیت شناختی بر تصمیم گیری خرید محصولات ارگانیک ، تهیه محصولات ارگانیک و سالم برای خود و افراد خانواده، میزان پول همراه مصرف کنندگان، وضعیت بسته بندی محصول از نظر درج برچسب محصول ارگانیک، تهیه محصول ارگانیک و سالم برای میهمانان، مکان خرید، سن، میزان درآمد، وضعیت تاهل، تحصیلات و جنسیت دراولویت بود. نتایج رگرسیون به روش گام به گام نشان داد که متغیرهای بسته بندی محصول از نظر درج برچسب ارگانیک، تحصیلات مصرف کنندگان، تهیه محصول ارگانیک و سالم برای میهمانان و وضعیت تاهل مصرف کنندگان در چهار گام نقش مثبت بر تصمیم گیری خرید محصولات ارگانیک توسط مصرف کنندگان داشته و 22/6 درصد از تغییرات متغیر وابسته را تبیین نموده اند.

کلید واژگان :

عوامل موقعیتی، عوامل جمعیت شناختی، تصمیم گیری خرید، محصولات ارگانیک، مصرف کنندگان



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک