چکیده :

هدف: این پژوهش به منظور ارزیابی نگرش دانشجویان دانشگاه فرهنگیان نسبت به رشته تحصیلی، منابع آموزشی و محیط دانشگاه صورت گرفته است. روش:روش انجام تحقیق توصیفی – تحلیلی بوده ، كه نوع نگرش به رشته تحصیلی ، منابع آموزشی و محیط دانشگاه بر اساس نوع رشته تحصیلی، جنسیت ،ترم های تحصیلی و معدل كتبی دیپلم مورد مقایسه قرار گرفته است.جامعه آماری كل دانشجویان دختر وپسر دانشگاه فرهنگیان استان زنجان در سال 3می باشد. كه از بین آنها 71 نفر بطور تصادفی طبقه ای از رشته های مختلف انتخاب و از پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردید.در ضمن - تحصیلی 39 روائی پرسشنامه توسط اساتید محترم برنامه ریزی درسی مورد تائید قرارگرفت و پایائی آن از طریق باز آزمائی 58 /. به دست آمد. یافته ها:نتایج تحقیق به طور كلی بیانگر این است كه نگرش دانشجو معلمان نسبت به رشته تحصیلی ، منابع آموزشی ومحیط دانشگاه )جو وقواعد حاكم ( در حد مطلوبی نبوده ودرحد نسبتا" مطلوب است. همچنین نوع رشته در نوع نگرش تاثیر دارد بطوریکه رشته های مشاوره ، جغرافی ، الهیات و ریاضی نسبت به رشته تحصیلی و رشته فیزیک نسبت به منابع و رشته الهیات نسبت به محیط دانشگاه نگرش مطلوب دارند. بحث و نتیجه گیری:با توجه به نتایج تحقیق بررسی علل وعوامل عدم نگرش مطلوب ، از سوی برنامه ریزان دانشگاه فرهنگیان ضروری است چرا كه نوع نگرش افراد زمینه ساز نحوه ادامه مسیر شغلی است واگراین وضعیت، مطلوب نباشد در تعلیم وتربیت نسل آینده تاثیر منفی خواهدگذاشت .لذا پیشنهاد می گردد در گزینش داوطلبان نهایت دقت اعمال شود تا افراد علاقمند به حرفه معلمی انتخاب شود . همچنین منابع آموزشی مورد بازنگری و به روز شوند تا نیازهای علمی وعملی دانشجو معلمان را فراهم سازد . در خصوص محیط دانشگاه نیز ،برگزاری مراسم ازدواج دانشجوئی همانند سایر دانشگاهها ، برخورد مناسب و درشان دانشجو )نه دانش آموز دبیرستان(، توسط اساتید وعوامل اجرائی می تواندزمینه ساز نگرش مطلوب دانشجویان گردد.

کلید واژگان :

نگرش، دانشجو معلم، رشته تحصیلی ، منابع آموزشی ، محیط دانشگا



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک