چکیده :

این مطالعه با هدف ارزیابی نگرش دانشجویان مراکز علمی کاربردی استان زنجان نسبت به کسب وکار و عوامل مرتبط به آن صورت گرفت . روش انجام تحقيق توصیفی – تحلیلی بوده، كه نوع نگرش به کسب وکار و مولفه های آن (نیت کارآفرینانه، نگرش کارآفرینی، رقابت پذیری، تغییر، پول درآوردن ،ادراک از محیط دانشگاه، حمایت محیطی وبهبود موانع محیطی) بر اساس نوع رشته تحصیلی، جنسیت، تاهل و انتخاب یا عدم انتخاب درس کارآفرینی توسط دانشجویان مورد مقایسه قرار گرفت.جامعه آماري كل دانشجویان مراکز علمی وکاربردی استان زنجان در سال تحصیلی 93-92بود. که از بین آنها 152 نفر بطور تصادفی از رشته های مختلف انتخاب و از پرسشنامه استاندارد نگرش کسب وکار استفاده گردید. نتایج تحقیق حاکی از آن است که در مجموع نگرش دانشجویان نسبت به کسب وکار درسطح مطلوب قرار دارد و نسبت به مولفه های آن یعنی نیت کارآفرینانه، نگرش به کارآفرینی ، رقابت پذیری ،تغییرو پول درآوردن درسطح مطلوب اما نگرش به ادراک ازمحیط دانشگاه ، حمایت محیطی و بهبود موانع محیطی در سطح نامطلوب قرار دارد، در ضمن نوع رشته ، جنسیت ، تاهل و انتخاب یا عدم انتخاب درس کارآفرینی تغییری در نوع نگرش(مطلوب یا نامطلوب) نداشتند.با توجه به نتایج حاصل از این پژوهش نگرش دانشجویان نسبت به مولفه هایی که توانائی تغییر آنها در دست خودشان است (نیت کارآفرینانه، نگرش به کارآفرینی ، رقابت پذیری، تغییرو پول درآوردن) مطلوب بوده که این جای بسی امیدواری است اما نگرش نسبت به مولفه های محیطی (نگرش به ادراک ازمحیط دانشگاه، حمایت محیطی و بهبود موانع محیطی ) که تغییر آنها در دست دولت ،سازمانها و وافراد سرمایه گذار است نامطلوب می باشد ،که باید دولت زمینه وشرایط لازم برای ایجاد کسب وکار از قبیل اعطای تسهیلات بانکی کم بهره، بخشش مالیاتی، تدوین مقررات شفاف ،ایجاد جو کارآفرینی در دانشگاهها، گسترش آموزش وپژوهش در زمینه کارآفرینی، توسعه زیرساخت های اقتصادی وحمایت از افراد کارآفرین را فراهم نماید.

کلید واژگان :

ارزیابی، نگرش، دانشجوی علمی کاربردی ، کسب وکار



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک